Nieuwe Audi A4 lichter, luxueuzer en beter afgewerkt

Audi A4 B9

Marketingspraat ten top natuurlijk. Al is het leuk om te horen dat ze bij Audi nog altijd zo veel energie steken in hun volumemodel en niet in een afgeleide twaalfdeurscoupéshootingbrakevariant van de Q7. De volgende generatie A4 (B9) belooft dan ook eindelijk een revolutie te worden in plaats van een evolutie.

De jongens bij Autobild rapporteren dat de engineers bij Audi er alles aan doen om elk detail van de wagen beter te maken dan ooit. Het resultaat zou een luxueuzer interieur moeten zijn met een geëvolueerd MMI infotainment systeem. In het algemeen zou de kwaliteit van het interieur er - nog - op vooruitgaan en standaard niet meer zo "kaal" zijn.

100 kg minder

Eén van de hoofddoelen van Audi bestaat er ook in om de nieuwe A4 lichter te maken dan zijn voorganger - iets dat alle constructeurs aan het doen zijn met hun modellen. Dankzij het gebruik van aluminium, magnesium en plastic zou het gewicht gemiddeld 50 kg moeten dalen. Bij sommige modellen (lees: grote motor, veel opties) zou het gewicht met 100 kg kunnen dalen. Nette waarden.

Schaap in wolfskleren

Volgens Wolfgang Egger, design chief bij Audi, gaat het nieuwe model een stuk meer in het oog springen. Een gespierdere body met bredere wielkasten en een verbeterde aerodynamica. Ook krijgt de A4 een driedimensionale grille zoals we hem ook al kunnen zien op de Crosslane concept. Audi mikt dan ook op een model dat meer uit de band springt in de line-up. Eenheidsworst werkt daarom niet altijd beter.

Audi A4 B9

TDI en groene stroom

Dankzij het lagere gewicht zullen ook de prestaties een positieve boost krijgen. Zelfs voor de leasingrijders. Motorisch staat er bij de benzinevarianten al zeker een 1.4 TFSI met 150 pk en een 2.0 TFSI met 177 pk/ 225 pk klaar. In dieselland staat de overbekende 2.0 TDI met 122 pk/ 136 pk/ 150 pk/ 190 pk te popelen om in de nieuwe body te kruipen. De 3.0 V6 TDI zou ook zijn weg naar de A4 vinden. Met cijfers van 218 pk tot 272 pk vormt hij de ultieme motor voor de verbruiksbewuste racer.

In 2015 komt er een plug-in hybrid. Of zoals Audi het zal noemen: A4 e-tron. Motorisch zit de 2.0 TFSI onder de kap gekoppeld aan een e-quattro systeem dat aan elk wiel een elektromotor heeft. Gecombineerd met een 12 kHw lithium-ion batterij kan de A4 e-tron tot 50 km rijden op elektriciteit alleen.

Afbeeldingen door Larson voor autobild.de

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Wim 12:11
afbeelding van Wim

1) een revolutie geloof ik nooit :) 2) dat ze hem standaard minder kaal gaan maken lijkt me een goed plan, beter afwerking dat zeggen ze elke keer, het is atm al top 3) betere aerodynamica zeggen ze ook elke keer, wat kunnen ze nu dat ze enkele jaren geleden niet konden? Hopelijk betekent dat niet lagere bodemvrijheid

Techno Patat 17:56
afbeelding van Techno Patat

1: ditto, welke audi was nu al een revolutie tegenover z'n voorganger?
2: gelijk-ish! De A6 is ook minder kaal, maar waar je vroeger voor 30.000 euro al eentje meehad begint het nu bij...? Dus of het echt een goede evolutie is betwijfel ik nog.
3: platte bodem geven, dat heeft bijna geen enkel grijs vag product (niet slecht bedoeld, ik bedoel elk vag product dat betaalbaar is voor jan met de pet: dus geen R8, 911,...)? Verder: geen idee!

En over de looks: tjah, ik vind de nieuwe neusjes sowieso al vrij bombastisch, maar of ik het knap vind dat een A4 dik wordt? Niet echt eigenlijk, ik heb nog graag een hierarchie qua looks...

L. Berghuis 15:04
afbeelding van L. Berghuis

Prachtige wagen, heb er zin in! Wordt m'n 4e A4 . Graag zou ik een brochure met prijslijst van u ontvangen. Mijn adres: *******

-edit: Beste L. Berghuis, brochures vraag je best aan op www.audi.nl, in uw geval. -

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws