De supercarpester van Nissan krijgt jaarlijks zijn update. De volgende update zou wel eens een hybride aandrijving kunnen zijn. Dat hintte Jose Munoz, vice president van de sales & marketing afdeling van Nissan Noord-Amerika, op het autosalon van New York.
De exacte woorden van Munoz waren de volgende:
"Stay tuned later this year for news that will electrify our legions of GT-R fans worldwide."
De gekozen woorden kunnen natuurlijk toevallig zijn, - al kan je "sales & marketing" en "toevallig" niet in één zin plaatsen - ze zijn op z'n minst prikkelend. Maar wat betekenen ze nu juist?
Nismo hybrid
Dat er een Nismo GT-R komt, dat staat vast. Nismo, de huis- en tuintuner van Nissan gaat er dan ook voor dit jaar. Na de Juke Nismo, Juke Nismo met extra wasabi en de 370Z Nismo is de GT-R Nismo de laatste in de rij. Misschien krijgt deze sportievere GT-R - kan dat dan nog? - wel een hybride aandrijving. Al lijkt dat onwaarschijnlijk. Nismo heeft zelf nog maar één maal gefoefeld met hybride aandrijving in de Nismo Leaf. Een hybride aandrijving is dan ook niet meteen een trademark van een Nismo-product.
2nd gen GT-R gaat groen?
Een andere mogelijkheid is dat de volgende generatie GT-R wat elektrische hulp krijgt. Hoewel de GT-R elk jaar een update kreeg (lees: meer power, meer snelheid) kunnen ze niet eeuwig blijven sleutelen aan de huidige technologie in de wagen. Zeker niet nu alle sportieve merken volop de hybridestraat inrijden. Ferrari, McLaren, Porsche, allen bieden ze wel een elektrische hulp/ aandrijving aan op hun nieuwe generatie wagens. Voor Nissan zou het dan ook "ter plaatsen blijven trappelen" zijn als ze niet meegaan in deze evolutie in de autosector.
Hoewel er wordt gehint naar een nieuwe GT-R in 2016/ 2017 lijkt het ons onwaarschijnlijk - en niet slim - om hem negen jaar in productie te houden. Zeker niet met de nieuwe generatie supercars die de GT-R technisch laten lijken op een stoomtrein. Wij mikken dan ook op een 2nd gen ten laatste in 2015.
Speculatie alom
Uiteraard blijft het allemaal speculatie gebaseerd op één woord van een salesman uit Amerika. Al lijkt het niet onlogisch dat er ooit hybridemeuk in de GT-R komt. Zij het een elektrische motor die de voorwielen aandrijft, zij het KERS-functie die voor een overboost zorgt indien nodig. Wij zijn alvast geprikkeld naar de nieuwe generatie GT-R.
Wat denken jullie dat er gaat gebeuren met de GT-R? Hybride aandrijving, de V10 uit de Lexus LFA of een tweecilinder diesel met range-extender? Laat het weten in de reacties!
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 6 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 11 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 11 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 1 dag geleden