Als het van de jongens bij het Engelse Car magazine af hangt wel. Ze tonen in hun laatste magazine plaatjes en inside info over de nieuwe M3.
De BMW M3 heeft bij de meeste autofans toch een speciaal plekje in hun hart. Daarom kijken velen uit naar de 5de generatie van deze driverscar.
Hoe ziet hij er uit?
Op de beelden van CAR UK (die volgens hen officiële beelden zijn) zien we een rauwere look. Een voorbumper met gigantische sleuven (in stijl met de 4 coupe concept en de 1M) en een M-badge in de grille laten geen twijfel dat dit een potent beestje is. Achteraan merken we de vier typische uitlaatjes die, zoal bij de M5, een stuk verder naar de zijkanten worden geplaatst. Op de zijflank zien we dat de luchtsleuf een stuk gegroeid is.
Het dak is zoals bij de vorige generatie vervaardigd uit carbon.
Opmerkelijk is ook dat de motorkap een kleinere powerdome heeft. Dit zou kunnen wijzen op een motor die minder plaats in neemt.
Hoe zit het nu met die motor?
Is het V8, een V6, een zes-in-lijn of een W12? Het debacle over de motor in de nieuwe generatie M3 loopt al enkele maanden.
Hoewel eerst nog werd gedacht aan een V6, wordt het volgens CAR UK een zes-in-lijn. Dit zou goed nieuws zijn voor de echte M3 fans, want M3 en zes-in-lijn passen bij elkaar als friet met stoofvleessaus.
Verder is er weinig geweten over de motor. Naar verwachting spuwt de motor +/-450pk op de baan via een M-DCT automaat (en hopelijk een manuele zesbak). De huidige M3 haalt 420pk uit een V8.
Wordt het een zware jongen?
Als je het over de looks hebt wel, qua gewicht zou het allemaal moeten meevallen. De 5de generatie van de BMW M3 zou onder de magische grens van 1.5ton blijven (de huidige M3 sedan weegt nog 1.680 kg). Dit zou lukken door lichter materiaal te gebruiken en uiteraard te opteren voor een lichtere zes-in-lijn in plaats van de relatief zware V8.
Wacht eens, er klopt iets niet...
Spotters en autofans hadden het meteen door, op de beelden staat een M3 Sedan. Niet zo raar, want de vorige generatie was er ook als sedan. Het wordt gekker wanneer je weet dat er enkel een M3 sedan komt. Als je liever met een coupe rijdt zal je moeten uitwijken naar de M4. De BMW M4 is de coupe reeks van de M3 net zoals de M6 de coupe reeks is van de M5. Volgt u nog?
Wanneer kan ik hem kopen?
Naar alle waarschijnlijkheid toont BMW eerst een M3-concept op de Frankfurt Motor Show later dit jaar. Vanaf dan zou een productieversie ergens begin 2014 van de band rollen.
Bekijk een online-preview van het Car UK magazine hier
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 1 dag geleden
Deze elektrische Nissan Townstar Evalia is officieel leuker dan een Renault Kangoo
Hopelijk beter dan mijn Atila 87kw,slechte wagen voor dit geld.
Door Thys Freddy 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 1 dag geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 1 dag geleden