Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!

Zuid-Korea Nummerplaat

Porsche, Rolls-Royce en Bentley zien hun verkoopcijfers smelten als sneeuw voor de zon in Zuid-Korea. Dat heeft allerminst te maken met verminderde rijkdom in het land. Wel moeten vanaf dit jaar bedrijfswagens met een prijs boven de 54.000 euro verplicht een opzichtige groene nummerplaat dragen. Ook iets voor ons Belgenland?

In Zuid-Korea hangen er - net zoals in België - fiscale voordelen vast aan bedrijfswagens. De overheid was het er echter kotsbeu dat er een loopje werd genomen met de regels. Zo werden vaak decadente auto's voor familieleden op de zaak gezet, om op die manier belastingen te ontwijken. De oplossing voor dat probleem is geen nieuwe peperdure task force of het compleet onbetaalbaar maken van auto's (werken loont er namelijk), wel de introductie van opzichtige groene nummerplaten. Wacht, wat?

Continu in de spotlight

Het idee is alvast poepsimpel: wil je een auto van meer dan 80 million won (54.000 euro) op de zaak zetten? Dan zal die een specifieke groene nummerplaat moeten dragen. Niet enkel toon je daarmee dat de auto waarmee je rondtoert eigenlijk niet van jou is (maar wel een leasingkar), daarnaast kunnen ook de belastingdiensten de boel beter in het snuitje houden. Want hoewel Kyung-geon een Lamborghini Aventador op de zaak heeft staan, staat die auto altijd 400 kilometer verder in de garage van zijn broer.

Zuid-Korea Nummerplaat

Klinkt belachelijk, maar in de praktijk blijkt het wonderwel te werken. Kijk maar even mee naar de verkoopcijfers van enkele luxemerken in Zuid-Korea: In de eerste drie maanden van 2024 slonken de inschrijvingen van Lamborghini met maar liefst 22% in Zuid-Korea. Ook Rolls-Royce en Porsche noteren een verlies van vlot enkele tientallen procenten. Bentley spant echter de kroon met maar liefst 77% minder inschrijvingen. Blijkbaar is het idee dat je compleet voor lul loopt met zo'n groene nummerplaat reden genoeg om het wat bescheidener te doen.

Zou deze regel ook in België in voege moeten treden?

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
FLP 08:55
afbeelding van FLP

Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van alle wagens boven de €54.0000 een bedrijfswagen is.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws