Met de Stinger wierp Kia vorig jaar een grote middenvinger op naar de concurrentie. Met een auto die je niet meer of minder kan zien als een vlaggenschipmodel voor het Koreaanse merk. Maar verkoopt de trotse vlag ook?
Een moeilijk verhaal natuurlijk, als een merk dat vooral sensibele auto's bouwt plots een sedan van jewelste neer zet. Kia-kopers vragen er niet om en sportieve sedanzoekers denken niet meteen aan Kia. Waardoor de Stinger op voorhand al een gefaald product is, juist? Nou, niet helemaal. Het gaat namelijk best goed met de verkoop wereldwijd. Niet Audi A5 Sportback of BMW 4 Reeks Gran Coupe goed maar wel naar behoren. Zo zijn er dit jaar al meer dan 10.000 exemplaren verkocht in de VS en ook in Europa is er een stijgende tendens. In het begin van het jaar ging het nog over zo'n 220 stuks per maand, ondertussen zitten we aan +400 exemplaren per maand.
België?
Hoe het in België zit? Sinds de lancering in november 2017 vonden 92 Stingers een eigenaar in ons land. Als je weet dat Kia België al volkomen blij zou zijn met 5 exemplaren per maand te slijten, dan mag je gerust stellen dat de Stinger het boven verwachtingen doet. Goed nieuws, want auto's zoals de Stinger moet je in het huidige autolandschap van zoutloze crossovers en generische hatchbacks toejuichen.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 6 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 6 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 9 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 9 uur geleden