Er is door velen lang naar uitgekeken, maar hij is er eindelijk: de Bugatti Chiron. Een staaltje techniek waarover boeken geschreven kunnen (en zullen) worden. We noteerden twintig feiten die je in een sneltempo kennis laten maken met de nieuwe hypercar.
1) Hij kost je ongeveer 2,4 miljoen euro. Dat is het dubbele van de Veyron.
2) Er zullen er 500 van gebouwd worden, een derde is daarvan reeds verkocht.
3) De 8-liter W16 uit de Veyron kreeg vier nieuwe turbochargers met 32 injectoren.
4) Hij heeft 1.500 pk, de Veyron deed het met 1.001 pk.
5) 1.598 Nm trekken je doorheen het verkeer. De Veyron had maar 1.250 Nm.
6) Meer dan dubbel zo krachtig als de nieuwe Ferrari 488 GTB.
7) Topsnelheid bedraagt 420 km/u.
8) Elke eigenaar van de Chiron krijgt twee sleutels. Eentje die de officiële maximumsnelheid aanhoudt, een andere die totaal loss gaat.
9) Sprint naar 100 km/u in amper 2,5 seconden. Naar 300 km/u in 13,6 seconden.
10) Op snelheid zuigt de Chiron 60.000 liter lucht en 800 liter water per minuut door de motor.
11) De carbon monocoque zou even stevig zijn als de LMP1 Le Mans racing wagen.
12) De oppervlakte van de zes katalysatoren, die de schadelijke deeltjes eruit halen, is 230.266 vierkante meter groot.
13) Hij zou de grootste koppeling hebben ooit gemaakt in een productiewagen.
14) De Chiron heeft een nieuw adaptief chassis met vijf rij-modi.
15) Mocht alle carbon dat gebruikt werd voor het chassis naast elkaar liggen, zouden ze negen keer tot aan de maan raken.
16) De bagageruimte is groter dan de Veyron, maar met 44 liter nog steeds verwaarloosbaar.
17) Op een snelheid van 400 km/u krijgen de banden te maken met een druk die 3.800 keer groter is dan de zwaartekracht.
18) Het Bugatti logo vooraan weegt 150 gram, waarvan 140 gram zilver.
19) Moederbedrijf Volkswagen moest een nieuwe testbank voor de motor bouwen, de hunne kon de 1.500 pk niet aan.
20) Wie een jas aan heeft en daarvan af wil tijdens het rijden, geen probleem. Achter de passagierszetel zijn er "kwalitatieve haakjes".
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 4 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 4 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 18 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Vond de vorige uitvoering veel knapper. Motor met 150pk en gewicht van 1600kg is te zwak.....
Door Guy Clays 19 uur geleden