Het nieuwe jaar is traag van start gegaan, waardoor het tijd is om vooruit te blikken naar al het lekkers dat we dit jaar kunnen verwachten. Onze 16 meest geanticipeerde wagens voor 2016 ontdek je na de klik!
2015 was voor vele merken het jaar van de frisse wind. Denk maar aan de Renault Espace, Volvo XC90, Ford Mustang en Mazda MX-5. Geen vrees echter, want ook dit jaar belooft zeker zo lekker te worden op het vlak van autogerief. Nemen we er de gehele lijst bij, dan zitten we aan 70+ auto's die dit jaar in de spotlight zullen verschijnen. Wij kozen daaruit alvast onze top 16, voor 2016.
Hyundai Ioniq
Waarom: Omdat het zo 2015 is om te moeten kiezen tussen benzine of diesel bij de aankoop van een wagen. De Ioniq komt als hybride, plug-inhybride en puur elektrisch. Dat allemaal met uiterlijk dezelfde verpakking en een - hopelijk - Hyundai prijskaartje.
Ford Focus RS
Waarom: Kotsbeu waren we hem door al het geteaser van Ford, maar nu de eerste modellen in 2016 richting de openbare weg snellen mét vierwielaandrijving... kriebelt het toch om een blokje om te driften.
Mercedes E-Klasse
Waarom: Ondertussen de bejaarde rakker in het segment van de grote middenklasse. Al komt daar dus volgend jaar verandering in. Met de looks van de C- & S-Klasse en bakken technologie aan boord. Leasing- en taxiland heeft iets om naar uit te kijken.
Alpine Coupe
Waarom: Omdat Renault al jarenlang plaagt met een sportwagen. Die zal ondertussen al niet meer onder de Renault-vlag verschijnen maar wel een Alpine-badge opgespeld krijgen. Waarmee meteen een roemrucht merk terug nieuw leven is ingeblazen.
Aston Martin DB11
Waarom: Twaalf jaar heeft de DB9 het moeten uitzingen. Ergens Geen straf met z'n heerlijke baritonstem. Al de rest van de DB9 voelt echter aan alsof het uit... tja... 2004 komt. De opvolger, de DB11, moet daar volgend jaar verandering in brengen.
Bugatti Chiron
Waarom: Omdat de rijken der aarde in volledige luxe snelheden willen halen van +400 km/u. Dat deed de Veyron al en deze Chiron belooft daar nog een stevig schepje bovenop te doen, zowel qua prestaties als op het vlak van emotie.
Fiat 124 Spider
Waarom: Omdat Mazda het verzaakt om een MX-5 met turbo te maken zal je richting de Fiat-dealer moeten trekken voor ééntje. Onderhuids is de 124 Spider namelijk identiek aan de MX-5, buiten de turbomotoren...
Alfa Romeo Giulia
Waarom: De Giulia zal de verdere toekomst van Alfa Romeo bepalen. Want doet 'ie het niet goed, dan trekt opperbaas Sergio er de stekker uit. Van kapitaal belang dus, die Giulia.
Volvo S90
Waarom: Het tweede luik van Volvo's avontuur dat nieuw leven in het Zweedse merk moet blazen. Want na de hoge XC90, krijgt diens sedanbroertje, de S90, zijn lancering in 2016.
Audi A5
Waarom: Omdat de coupévariant van de A4 nu eenmaal stukken knapper oogt in het straatbeeld. Op dit moment eigenlijk hoogbejaard, echter nog steeds een dijk van een wagen. Hopelijk doet de nieuwe generatie niet onder.
BMW 5 Reeks
Waarom: Visueel zal het geen wereldschok zijn, de nieuwe Fünfer. Onder de carrosserie kunnen we ons echter verwachten aan met carbon versterkt plastic en andere zeer pientere technologieën. Een heftige strijd met de eveneens nieuwe Mercedes E-Klasse is vanzelfsprekend.
Ford Edge
Waarom: Een Audi Q7, maar dan goedkoper en stiekem ook ietsje knapper. Een wereldproduct, waardoor we plots een vrij uit de kluiten gewassen (lees: Amerikaanse) SUV bij de Ford-dealer krijgen.
Jaguar F-Pace
Waarom: Moet het nog gezegd worden dat SUV's hot zijn? Laat dat net zijn waar deze Jaguar op in speelt. Want voortaan is je keuze niet meer beperkt tot Land Rover indien je zin hebt in een Britse SUV.
Tesla Model X
Waarom: Niet moeders mooiste en Europa zit er eigenlijk niet op te wachten. Toch zal de Model X belangrijk worden voor Tesla, want grote (Amerikaanse) gezinnen kunnen voortaan ook beroep doen op de magie van Elon Musk.
Volkswagen Tiguan
Waarom: Kijk er gewoon naar. Vroeger een anoniempje, voortaan een stuk zelfzekerder. Denk er dan ook nog eens de nieuwste knappe technologie bij vanuit de Volkswagen Group en je hebt een Tiguan die deze generatie hopelijk wel zijn prijs waard is.
Peugeot 308 R Hybrid
Waarom: 100% zeker is de lancering van de R Hybrid dit jaar nog niet. Al wijst ongeveer elk kruimeltje dat Peugeot achterlaat erop. Waardoor we plots een 308 in het straatbeeld kunnen terugvinden met 500 pk en 730 Nm. Jep, dat las je goed...
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden