Vraag: Breng jij je #Dieselgate terug naar de garage?

vw-vraag-dieselgate

Bijna 400.000 voertuigen van de Volkswagen Groep moeten in België terug naar de dealer omdat ze zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Breng jij je wagen terug naar de garage?

Je kan #Dieselgate de laatste dagen niet wegdenken uit de media. Desalniettemin zitten veel eigenaars van een Seat, Skoda, Volkswagen en Audi met Euro 5-dieselgatemotor met de belangrijkste vraag; Wat gaat er juist gebeuren?

Dat de VW-groep verplicht is om de software te verwijderen staat buiten kijf. Hoe ze dat gaan doen is op dit moment echter nog niet geweten, al belooft de constructeur om wijzigingen in het rijgedrag van het voertuig te vermijden. Volgens de geruchten bestaat echter de kans dat je over minder vermogen zal beschikken na de update (en een hoger verbruik). Daarnaast staat er nergens te lezen dat je verplicht bent om de update door te voeren. Daarom volgende vraag:

Breng jij je #Dieselgate terug naar de garage?

Laatst gepubliceerd

Reacties (19)

Plaats een reactie
lauw 12:05
afbeelding van lauw

Ik breng hem zeker niet speciaal binnen maar vrees dat ik eraan gereten zal zijn als ik op groot onderhoud moet, naar schatting over zo'n 2 maand (A4).
Verbruik is nu zo'n 5.9 liter met een vlotte rijstijl dus ik hoop dat daar niet al te veel aan verandert

Bernard 12:42
afbeelding van Bernard

Nee natuurlijk niet. Volgens riskeert VW heel wat juridische gevolgen van eindverbruikers die achterblijven met een wagen met minder vermogen en hoger verbruik. Er is ook op dat gebied sprake van schade die kan aangetoond worden dus een schadevergoeding lijkt mij afdwingbaar. Om nog maar van de class-action rechtszaken in de VS te zwijgen.

vdsmichiel 14:58
afbeelding van vdsmichiel

Zou het niet kunnen dat er bij een onderhoud sowieso af en toe de nieuwere software op gezet wordt? Ik rijd zelf geen Volkswagen Group, maar Renault en heb al een paar keer na een onderhoud gemerkt dat het verbruik iets lager was en ook blééf! Ergens zou me dat logisch lijken, want de 1.5 dCi is al lang in omloop en toen wij onze auto kochten had die een normverbruik van 4,4 L/100 km terwijl diezelfde auto nu pronkt met 3,9 L/100 km. Misschien dat een constructeur, als hij software ontwikkeld heeft die zuiniger, beter en betrouwbaarder rijdt, die laat updaten bij de al rondrijdende modellen? Is desgevallend dan wel niet conform de typegoedkeuring.

Kenny 20:37
afbeelding van Kenny

Klopt! Sommige constructeurs doen dat vast. Wij kregen na de aankoop van onze bedrijfswagens idd standaard een software-update om het verbruik te verlagen. Of het effectief altijd werkt is nog maar de vraag ;-)

M 00:42
afbeelding van M

Ik heb er in ieder geval geen haast mee. Ik wacht voorlopig af om reacties van anderen te zien. Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat dit op te lossen is met een softwareupdate. Ze beloven dat er geen verschil te merken gaat zijn in rijgedrag? Waarom komt deze update nu pas dan? VW had het stil kunnen houden en software kunnen wijzigen bij een onderhoud als de klant er toch niets van merkt. Doen ze vaker ipv een terugroepactie, zo geraken meerdere fouten nooit bekend.

En wat met de restwaarde van mijn wagen? Daarnaast zie ik berichten dat vuile dieselwagens een hogere belasting zouden moeten betalen. Wat ik grappig vind is dat enkele jaren geleden men subsidies aan het uitdelen waren om die "schone" bluemotions aan te smeren.

Andre 09:26
afbeelding van Andre

Als na de update het vermogen vermindert, moet volgens mij het gelijkvormigheidsattest ook vernieuwd worden. Vanzelfsprekend zou dan de verkeersbelasting en verzekering ook moeten verminderd worden. Wordt er ook nog nagedacht over een vergoeding voor een eventueel meerverbruik?

tomtom 11:45
afbeelding van tomtom

Verkeersbelasting kijkt enkel naar de inhoud van de motor, niet naar het verbruik. Nogal raar, eigenlijk.

KD 18:41
afbeelding van KD

Ik kijk er niet naar uit.
Bij een nieuwe wagen krijg je 2 jaar garantie indien problemen.
Mijn garantie zal net verlopen zijn en nu komt er in spoed geschreven nieuwe software in.
Krijg ik opnieuw 2 jaar garantie op motoronderdelen zoals EGR, roetfilter enz.
Dit zijn nu al de zwakke punten bij diesels.

wijnen francois 12:08
afbeelding van wijnen francois

i
k ben in het bezit van een skoda jety green line gekocht uit millieu overweging

voel me bedrogen , laat zeker niet aan een goede auto prutsen
als vw daar mee weg komt is dit pure schande

renzo 07:57
afbeelding van renzo

ik ben geweest voor de update en volgende vaststelling na +- 1,5 maand.
vóór de update +- 850-900 km met 70 liters diesel
ná de update : 680 km

dus verbruik stuk hoger

Adriaan 12:28
afbeelding van Adriaan

Anderzijds heeft F. Allus wel een punt...
Mensen vergeten nogal snel zulke dingen.
Op zich is het dus goed dat er af en toe mensen zich inzetten om hun medemens van onheil te behoeden.

Adriaan 12:29
afbeelding van   Adriaan

Anderzijds heeft F. Allus wel een punt...
Mensen vergeten nogal snel zulke dingen.
Op zich is het dus goed dat er af en toe mensen zich inzetten om hun medemens van onheil te behoeden.

Adriaan 16:49
afbeelding van Adriaan

Serieus, in iemand anders zijn naam gaan posten, redactie, misschien toch eens gaan overwegen om met een verplicht registratie systeem te gaan werken,want 4 keer dezelde post, in "mijn naam" zijn uiteraard niet van mij.
Klein kind...

Audi 22 12:31
afbeelding van Audi 22

Anderzijds heeft F. Allus wel een punt...
Mensen vergeten nogal snel zulke dingen.
Op zich is het dus goed dat er af en toe mensen zich inzetten om hun medemens van onheil te behoeden.

Audi 22 12:36
afbeelding van Audi 22

Den Adriaan was mij voor!
Maar dat was nu exact mijn gedacht ook!

Koosje 17:42
afbeelding van Koosje

Ik ga zeker niet!! Heb op de Engelse vw fora gekeken en alleen maar problemen na de software update. Getik in de motor en een veel luidere motor krijg je ervoor terug

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws