Trek je gordel al maar wat strakker, want in 2026 zal Lexus groots uitpakken met de productieversie van deze LF-ZC. Compleet elektrisch, exuberant gestileerd en een range tot 1.000 km dankzij een prismatische batterij. Wat dat ook mag betekenen...
Voorloper in de elektrische revolutie kan je de Toyota Group moeilijk noemen. Toch belooft één van de grootste autoproducenten ter wereld een serieuze inhaalslag. En daar mag luxemerk Lexus ook van mee genieten. Met deze LF-ZC toont het zijn eerste wapenfeit van een nieuwe generatie EV's. En wat voor een generatie zal dat worden...
EQE-rivaal
Bij Lexus zijn ze niet vies van een polariserend design maar deze LF-ZC ( Lexus Future Zero-emission Catalyst) draait het volume op elf. Want dankzij de onderhuidse elektrische structuur hoeven designers geen rekening te houden met technische beperkingen. Het resultaat is een 4,75 meter lange en amper 1,39 meter hoge rivaal voor pakweg de Mercedes EQE of BMW i4.
Een rivaal die in het straatbeeld zal opvallen door zijn hallucinant scherpe lijnen. Toegegeven, dit is nog een concept... maar Lexus heeft er een handje van weg om conceptwagens gewoonweg in productie te nemen. Binnenin zien we dan weer een minimalistische aanpak met een Yoke, een rist digitale schermen en de nodige accenten van bamboe. Waarom bamboe? Het groeit snel, absorbeert relatief veel CO2 en ziet er nog eens knap uit!
Solid state?
Waar Lexus ons evenwel wat op onze honger laat zitten is onder de kap. In die zin dat deze auto in 2026 in productie moet gaan maar dat er op dit moment nog geen technische specificaties zijn. Het Japanse merk komt niet verder dan "een innovatieve krachtige (prismatische) batterij met een hoge energiedensiteit [...] die mikt op een actieradius die twee maal zo groot is dan bij conventionele elektrische auto’s." Verder in de info praat Lexus over een range van maximaal 1.000 km en snelle oplaadtijden.
Wat wij hier vooral uit halen is dat de productieversie van deze LF-ZC niet uit zal pakken met een solid state-batterij, althans bij zijn lancering. Uit eerdere plannen van Toyota is het namelijk duidelijk dat ze per 2027 de solid state willen introduceren in autoland.
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 5 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 5 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 6 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 7 uur geleden