Naar links draaien, naar rechts draaien, niet draaien... we kennen de stuurbewegingen redelijk goed. Maar Nissan wil het sturingsmechanisme stevig aanpakken. Geen directe verbinding tussen stuur en wielen meer, er komt een computer tussen beide. It sounds like the future...
Het concept klinkt erg eenvoudig en is gelukkig niet moeilijk uit te leggen, anders had ondergetekende eerst een cursus 'ingenieur' kunnen volgen. Het gaat als volgt. Momenteel kennen we het sturen als een directe verbinding tussen het stuur en de voorwielen, dat heet een mechanische sturing. Nissan is net zoals andere merken al een tijdje aan het experimenteren met het inbouwen van een computer tussen het stuur en de voorwielen waardoor een rechtstreekse verbinding niet meer van toepassing is.
Geen overbodige informatie
Volgens de ingenieurs van Nissan zijn er bij mechanische sturing enkele nadelen, opgedeeld in twee groepen. Enerzijds is er het aspect dat je als bestuurder niet alle informatie wil die de wielen door de stuurkolom doorgeven. In het geval van de steer-by-wire zou de computer alle overbodige informatie kunnen wegfilteren zodat je als bestuurder enkele relevante zaken doorgegeven krijgt.
Veiligheid
Anderzijds heb je het aspect veiligheid. Volgens de ingenieurs zou de computer bij noodgevallen automatisch kunnen bijsturen/uitwijken met behulp van camera's, lasers, radars enzovoort. Zulk een computer zal uiteraard een veel snellere reactietijd hebben dan wij mensen. Maar wat als het tilt slaat? Nissan zegt in de eerste fase nog een noodkoppeling te maken. Zodra alles doorontwikkeld is zou die noodkoppeling wel verdwijnen.
Nissan zal de technologie volgend jaar al introduceren in een van haar Infiniti producten. Of deze technologie de mechanische sturing zal vervangen betwijfel ik echter ten zeerste.
Recente reacties
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Het snelladen is goed voor de rijken en deze met een leasing. Als particulier moet je thuis...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Ik vermoed ook zoiets...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Renault zegt het niet met zoveel woorden, maar daar lijkt het alleszins wel op. Die verbrandings-...
Door Joram 2 dagen geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Nutteloos hoog toch niet, de hoogte komt bijna puur door die batterijen die er onder liggen. Want...
Door this 2 dagen geleden