De autoshow in Detroit gaat vandaag van start, een dagje voor ons salon in Brussel. Maar Detroit is iets groter en iets belangrijker. Meest belangrijke moet onder andere deze Fusion zijn, de Amerikaanse variant van onze Mondeo. En hoewel het voor de Mondeo nog wachten is tot het salon van Genève in maart, kunnen we ons perfect voorstellen wat te verwachten.
We kregen de Fusion al eens te zien, via twee gelekte beelden. En ook daar waren de voornaamste wijzigingen duidelijk. Een nieuwe grille die wat Aston Martin-achtig is, maar vooral te herkennen uit de Focus ST. De spitse lichtunits voor- en achteraan inclusief LED verlichting mogen ook op het lijstje van 'opvallendste nieuwigheden'. Achteraan wordt de Fusion/Mondeo vooral fijner, daar hij vooraan vooral agressiever werd. De Fusion is beschikbaar is drie trims: S, SE en Titanium. De Fusion weegt 1.360 kilogram. De vierwielaangedreven variant zal allicht tegen de 1.650 kilogram tikken.
In de US of A enkel benzine
Onder de kap van deze Amerikaanse Fusion zullen drie motoren liggen. De 1.6 liter EcoBoost (met start/stop) met 180 pk en de 2.0 liter met 240 pk. Beide motoren zullen ook naar onze contreien komen. De derde, die wij niet zullen te zien krijgen, is de 2.5 liter grote viercilinder met 172 pk. Alle drie de motoren worden gekoppeld aan een zestraps-automaat met dubbele koppeling. De kleinste van de drie, de 1.6 kan ook gekoppeld worden aan een zestraps manuele versnellingsbak.
Om na te gaan welke diesels er onder de kap schuilen, zullen we moeten wachten op de voorstelling van de Europese Mondeo.
Fusion gaat hybride
En zoals voorspeld zal de Fusion/Mondeo er ook in hybridevorm komen. Een 2.0 liter viercilinder zal er geassisteerd worden door een elektroblok, die zijn samen goed voor 187 pk en 176 Nm. Dat blok, hier gekoppeld aan een CVT versnellingsbak, is een downsized variant van de 2.5 die momenteel in de Fusion ligt.
De tweede variant kreeg de naam Energi opgespeld. Dat wordt de plug-in hybride variant. Hij krijgt dezelfde opstelling als de hybride variant maar krijgt daarbij een set lithium-ion batterijen bij en een oplader. Exacte verbruikscijfers van beide varianten zijn nog niet bekendgemaakt. Wat ze wel meegeven is dat de Fusion Hybrid tot 100 kilometer per uur kan sprinten zonder de verbrandingsmotor in te schakelen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 19 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 20 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden