Twee jaar ontwikkelingstijd is er in deze D8 GTO gekropen. Het resultaat mag er dan ook zijn. Deze afgeleide van de Donkervoort D8 krijgt een gewicht/vermogen verhouding van 0,5 pk/kg. Zoek maar even uit welke supercar even goed doet. Donkervoort maakt dan ook gebruik van de 340 pk sterke 2.5 TFSI van Audi, die je kent uit de TT-RS en de RS3. De 0-100 doet deze Donkervoort in slechts 3 seconden.
De eerste 25 exemplaren van de D8 GTO krijgen een motorblok dat 30 kg lichter is dan dat van Audi zelf. Ook krijgen ze een knop die het vermogen verhoogt naar 400 pk. Die eerste 25 stuks worden in 2012 geleverd, de 'zwaardere' exemplaren volgen in 2013.
De D8 GTO is verder 15 centimeter breder en 35 centimeter langer dan de D8 GT. Hij krijgt een stalen buizenframe en een koetswerk uit koolstof composiet. Het geheel weegt 700 kilogram, één deur weegt slechts 980 gram. Voor een D8 GTO zal Donkervoort tussen de 100.000 en de 150.000 euro vragen, al lijkt die prijs best gerechtvaardigd.
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 6 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 7 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 11 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 15 uur geleden