Jeep besloot in 2014 met de Renegade even te bewijzen dat je heus offroadprestaties kan aanbieden in het petieterige B-Segment. Nu, vier jaar later, is die Renegade toe aan een opfrisbeurt. Met nieuwe looks en nieuwe techniek.
Dé offroader van het B-segment, dat moet wel - naast de Suzuki Jimny - de Renegade zijn. Want in Trailhawk-uitvoering is het kleintje in staat tot grote dingen. Alleen kiest natuurlijk zo goed als elke Belgische klant voor de voorwielaangedreven variant, waardoor je enkel nog met de ruige looks over blijft. Je weet wel, hoe het crossover-segment eigenlijk groot is geworden.
Hoe dan ook, de Renegade steekt vanaf vandaag in het nieuw. Met een aangepast smoelwerk waar de koplampen dagrijverlichten krijgen als een soort van BMW-halo-ring en ook de bumper is volledig nieuw. Achteraan merken we dan weer nieuwe achterlichten op die een stukje mooier vervat zitten in de gehele lijn van de auto. Het kruis in die lichten - dat knipoogt naar de brandstofbussen die werden gebruikt tijdens de oorlog - mag dan wel wat subtieler zijn, pal in het witte deel zit nog steeds het logo van de originele Jeep.
MultiAir III
Het is dan ook vooral onder de kap dat Jeep haar kleinste klaarstoomt voor de volgende jaren. Zo mag de Renegade een geheel nieuwe motorenfamilie debuteren, MultiAir 3 genaamd. Die familie kent meteen ook een nieuwe kleintje; een 1-liter driecilinder turbobenzine met 120 pk en 190 Nm koppel. Daarboven staat een viercilinder turbobenzine met een longinhoud van 1,3 liter. Die krijgt twee vermogensversies. Specifiek gaat het over 150 en 180 pk en steeds 270 Nm koppel. Volgens Jeep zijn de nieuwe motoren maar liefst 20 procent zuiniger dan de uitgaande blokken.
De MultiJet-diesels gaat ook niet onaangeroerd verder. Die voldoen tegenwoordig aan de Euro 6D-norm en zijn tegenwoordig 140 pk of 170 pk sterk. Dat eerste vermogen krijg je uit een 1.6, het hogere vermogen uit een 2-liter.
Aangescherpte veiligheid
Naast nieuw motoren ook nieuwe tech in de Renegade. Dat gaat dan over de laatste generatie Uconnect - Jeeps infotainmentsysteem - met Apple CarPlay en Android Auto maar ook over een verkeersbordherkenner en een rijstrookassistent. Tenslotte zou ook de parkeerhulp een stuk verbeterd zijn. In hoeverre iemand die ooit gebruikt.
Recente reacties
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 2 uur geleden
België krijgt nieuwe Wegcode: dit verandert er in 2025
Ik ben soms voetganger soms fieser soms autobrstuurder. Ik heb ondervonden dat de fietser denken...
Door Zipora 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 22 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 1 dag geleden