De kleine Fiat pakt daarmee een pijnlijke primeur.
2017 was voor het Europese NCAP (New Car Assessment Programme) drukker dan ooit. In de laatste reeks botsproeven kwamen er opnieuw heel wat auto's vroegtijdig aan hun einde in de naam van de wetenschap. Sinds de Europese organisatie de criteria om een bepaalde hoeveelheid sterren te kunnen halen sterk verscherpt heeft, is het moeilijker voor auto's om het maximum aantal sterren te halen. Zo wordt nu ook fel rekening gehouden met actieve en passieve veiligheidssystemen. Systemen die vaak niet standaard zijn op kleine(re) auto's of zelfs beschikbaar.
Het verklaart waarom de intussen bijna 10 jaar oude Fiat Punto een score van 0 sterren haalt. Een primeur. De Punto scoort volgens NCAP slechts 51% op de bescherming van volwassenen, 43% op de bescherming van kinderen en 52% op de voetgangersveiligheid bij een aanrijding. Op het onderdeel veiligheidsassistentie scoort het stadswagentje zelfs 0%. Een gevolg van het oude platform en dito techniek die geen moderne rijhulpmiddelen zoals automatische remfunctie met noodstop of dode-hoekcamera toelaat.
Andere modellen zoals de nieuwe Dacia Duster, Kia Stonic, MG ZS, Alfa Romeo Giulietta, Toyota Aygo, Ford C-MAX, Ford Grand C-Max, Opel Karl en DS 3 scoren allemaal drie sterren. Al krijgen modellen zoals de Aygo en Stonic respectievelijk één en twee ster(ren) extra wanneer uitgerust met optionele passieve en actieve veiligheidssystemen. Gelukkig waren er ook verscheidene modellen die de maximumscore van vijf sterren haalden zoals de BMW 6 Serie Gran Turismo, Hyundai Kona, Jaguar F-Pace, Kia Stinger en Toyota Yaris.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 16 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden