Het lijkt wel of elke maand een merk moet uitpakken met een Nürburgringtijd om van achterover te vallen. Maar lig je er eigenlijk nog wakker van?
Je doet een voorzichtige schatting als je stelt dat 80 procent van de wagens die in Europa rondrijden deels afgesteld zijn op de Nürburgring. Een lange lijn asfalt dat door verschillende automerken heiligmakend wordt bevonden bij de ontwikkeling van een model. Begrijpbaar, want het afbeulende circuit van zo'n 20 kilometer drijft de rijdynamiek van elke automobiel tot het uiterste. Goed dus voor automerken om alles op punt te stellen.
Echter heeft die uitgebreide aanwezigheid van automerken ook een negatief effect, want Groene-hel-tijden zijn een wedstrijdje ver plassen geworden voor constructeurs. Schepte je vroeger nog op met pk's en sprinttijden naar de honderd, dan ben je nu pas echt de baas als jouw wagen vijf tienden sneller is dan die van je concurrent. Initieel zorgde dit voor een gezonde concurrentie, ondertussen groeit het uit tot de ontwikkeling van speciale modelletjes die specifiek zijn afgesteld voor de Ring. Of in mensentaal: eigenlijk ben je er geen knijt mee op de openbare weg...
Lig jij wakker van Nürburgringtijden?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 20 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden