Het lijkt wel of elke maand een merk moet uitpakken met een Nürburgringtijd om van achterover te vallen. Maar lig je er eigenlijk nog wakker van?
Je doet een voorzichtige schatting als je stelt dat 80 procent van de wagens die in Europa rondrijden deels afgesteld zijn op de Nürburgring. Een lange lijn asfalt dat door verschillende automerken heiligmakend wordt bevonden bij de ontwikkeling van een model. Begrijpbaar, want het afbeulende circuit van zo'n 20 kilometer drijft de rijdynamiek van elke automobiel tot het uiterste. Goed dus voor automerken om alles op punt te stellen.
Echter heeft die uitgebreide aanwezigheid van automerken ook een negatief effect, want Groene-hel-tijden zijn een wedstrijdje ver plassen geworden voor constructeurs. Schepte je vroeger nog op met pk's en sprinttijden naar de honderd, dan ben je nu pas echt de baas als jouw wagen vijf tienden sneller is dan die van je concurrent. Initieel zorgde dit voor een gezonde concurrentie, ondertussen groeit het uit tot de ontwikkeling van speciale modelletjes die specifiek zijn afgesteld voor de Ring. Of in mensentaal: eigenlijk ben je er geen knijt mee op de openbare weg...
Lig jij wakker van Nürburgringtijden?
Recente reacties
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Die “predictieve snelheidsbegrenzer” is geen cruise control maar een adaptief remsysteem. En de...
Door Joram 15 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Klanttevredenheid? Wij hebben een DS4. En eerlijk is eerlijk, het is een prachtige auto! Maar qua...
Door Raymond 16 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Dankjewel!
Door JL 20 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Ik weet niet waarom telkens de theorie naar boven gehaald wordt en niet de juiste info! De Tiguan...
Door Dave Pollock 1 dag geleden