Volkswagen heeft het doek van de zesde generatie Transporter gehaald. Die nieuwste is opnieuw een evolutie, maar krijgt ook een hoop nieuwe snufjes aan boord.
Vijf generaties zijn er langsgekomen sinds Volkswagen 65 jaar geleden een pennetrek van Ben Pon - tegenwoordig Nederlands invoerder van VW - tot leven bracht. Die pennentrek stelde een bestelbusje voor dat de motor achterin had en door de achterwielen werd aangedreven. VW doopte hem tot Type 2 T1, een roepnaam die later legendarisch werd.
De zesde generatie lijkt in bijna niets nog op de eerste Transporter van weleer. Of misschien wel, want de Transporter T6 werd voorgesteld in een rood-witte two-tone lak, net zoals de T1 destijds kon worden getooid.
Onder de kap bouwt Volkswagen een 2.0 TDI in, met keuze tussen 84, 102, 150 of 204 pk. Volkswagen voorzag de motoren van allerlei technieken om het brandstofverbruik te drukken, met een verbruikswinst tot 1 liter als gevolg, aldus Volkswagen. Ook benzinemotoren zijn er, met de 2.0 TSI 204 pk als topper. Dat lees je goed, de Transporter krijgt de GTI-motor uit de Golf, net zoals ie in de jaren '90 de VR6-motor van de Golf overnam.
Een technologiesprong kan natuurlijk niet uitblijven, als je model al sinds 2003 meedraait. Zo krijgt de nieuwe Transporter een elektrisch bediende kofferklep, spraakversterking voor het interieur - net als bij de Mercedes V-Klasse - adaptive cruise control en LED koplampen. Verder noteren we ook dodehoekwaarschuwing en adaptieve demping. Afdaalhulp is er ook, al kies je dan voor een 4Motion vierwielaangedreven Transporter.
Ben je er nog? Dan vind je ook nog Front Assist, een stabiliteitssysteem voor je aanhangwagen, Discover Media met 6,33 inch touchscreen en de mogelijkheid om online te gaan met CarNet.
De nieuwe minibus van Volkswagen gaat de concurrentie aan met de Mercedes V-Klasse en dat doet hij heel binnenkort. Prijzen zijn er nog niet, maar deze Transporter zou gelijkaardig of ietsje lager geprijsd zijn dan zijn voorganger.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden