Dit jaar viert de SL73 AMG zijn twintigste verjaardag. Hunk, welke SL? Denken we aan door AMG geprepareerde SL's, dan springen bij de meesten de SL55 AMG en SL65 AMG meteen te geest. In 1995 verscheen echter de SL73 AMG ten tonele. Alleen al voor die naam verdient de luxesloep meer bekendheid.
De SL is één van de rode draden doorheen het stamboek van Mercedes. Bij de vierde generatie - ook wel de legoblok op wielen genoemd - begon AMG zich officieel te bemoeien waardoor er enkele zeer unieke creaties het levenslicht zagen. Het waren tijden waar de getalletjes in de naamgeving nog stonden voor de inhoud van de motoren en klaptelefoons furore maakten op Wall Street.
Excessen werden trouwens ook niet geschuwd waardoor in 1995 de SL73 AMG het levenslicht zag. Een SL die in de motorbaai een bruut van een 7.3-liter V12 huisde goed voor 525 pk en 750 Nm. Cijfers die twintig jaar na datum nog met de grootsten kunnen meespelen. De in het interieur geïnstalleerde sportstoelen en snelheidsmeter die tot 300 km/u liep waren dan ook geen visuele mode-accessoire.
Sub 5
Ondanks zijn leeggewicht dat met de noordkaap van de 2.000 kilogram flirtte was de lange-afstandsrijder een kwieke knaap. Binnen de 4,8 tellen zat je aan de honderd en keek je eens vriendelijk naar Mercedes - met een zak geld -, dan haalden ze er de begrenzer af zodat de 300 km/u haalbare kaart was. Uiterlijk geen overdreven spoilerwerk of gigantische uitlaten. Het zat hem destijds meer in de detail zoals velgen... en de '73'-badge op de kofferklep natuurlijk.
Productie van de SL73 AMG liep van 1995 tot 2001 (met enkele periodes waarin 'ie niet beschikbaar was) en op die zes jaar tijd werden er amper 85 exemplaren gebouwd. De motor, die was bruut genoeg om door Pagani opgepikt te worden. Inderdaad, deze SL73 AMG is op een bepaalde manier de spirituele voorganger van de beruchte Pagani Zonda. Tot op heden vind je bij Mercedes trouwens geen enkele AMG meer met een getal boven de 65 in de benaming, waardoor dit des te meer een memorabele SL is.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden