Noord-Amerika leeft onder het 'meer is altijd beter' motto. Daarom dat de nieuwste Powersedan uit het land of the opportunity maar liefst 650 pk uit een geblazen V8 puurt. Daarmee laat de Caddilac CTS-V de Duitsers stevig in het stof bijten.
Het was nog niet zo lang geleden dat iedereen moord en brand riep toen BMW een M5 naar buiten bracht met 501 pk. +500 pk in een sedan waar je doorheen de week je kinderen mee naar school kon brengen, op zondag een tripje naar de Ikea mee plande en op zondag pistolets ging halen. Eigenlijk té waanzinnig om te begrijpen. Al geraakte je met de E60 M5 niet verder dan je kinderen afzetten aan school, want dat ding zoop als een malle en had een benzinetank van een scooter.
Hart van Corvette
Maar goed, we wijken af. Ondertussen zijn we zo'n 10 jaar verder. De Duitsers spelen nog steeds in de 500 pk-range. De Amerikaanse constructeurs? Die voelen dat er nog wel wat marge te halen is. Denk maar aan heel het Hellcat-verhaal van Dodge waarbij de Challenger even over 707 pk beschikt. De volgende in rij is deze CTS-V. Elke generatie opnieuw het Amerikaanse antwoord op een Audi RS6, Mercedes E 63 AMG en BMW M5. Deze generatie gaan ze er echter wel dik over, want dankzij de motor uit de Corvette Z06 die ademhulp krijgt van een supercharger beschikt de sedan over 650 pk en 855 Nm.
Kracht die met volle *goesting naar de achterwielen wordt gestuurd via een automaat met acht trappen. Om alles wat in het gareel te houden vind je achteraan Michelin Pilot Super Sports terug met maatje 295/30/ZR19. Een sprintje naar de honderd klaar je binnen de 4 seconden en de pret stopt bij 322 km/u. Al haal je ook pret op lagere snelheden, want voor de driftkoningen onder ons wordt een LSD geïnstalleerd en een magnetische ophanging. Stoppen doe je dan weer met stevig remspul van Brembo.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden