Voor het eerst in 37 Dakar-edities zal een elektrisch voertuig verschijnen aan de start van deze woestijnrally. Daarmee zet de elektrische auto de eerste zichtbare stappen in de wereld van de rallysport.
Winnen is niet de focus van het team, wel willen ze de rally uitrijden en de finish bereiken. De wagen werd door een Spaans Acciona-team gehuuurd bij een bedrijf gespecialiseerd in elektrische buggy's. Acciona zelf is een bedrijf begaan met duurzame energie en duurzaam bouwen.
300 km rijden
Een 220 kW sterke elektromotor weegt slechts 80 kilogram en is in staat om de wagen gedurende 300 km op ruw terrein aan te drijven. De energie komt van 140 kWh sterke accu's. De wagen neemt deel in de T1 NRJ Energies Alternatives-klasse, een categorie die door de organisatie in het leven werd geroepen om groene initiatieven een boost te geven.
Hoe het opladen van de accu's wordt geregeld in de woeste gebergten en woestijnen in Zuid-Amerika is ons niet helemaal duidelijk. Wel vertelt het team dat er 4 packs aanwezig zullen zijn, die elke 250 km gewisseld worden. De wagen is intussen voorbij de technische controle van de Dakar-rally en zet koers naar Zuid-Amerika.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 18 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden