Nederland wil een voortrekkersrol spelen in de ontwikkeling van zelfrijdende auto's en vrachtwagens. In België zijn we wat sceptischer. VAB ziet er de voordelen van in, maar zegt dat de Vlaming er nog niet klaar voor is.
Volgens de Belgische organisatie VAB zal Vlaanderen op technologisch gebied wel mee experimenteren, maar is het nog niet interessant om de technologie meteen in ons drukke verkeer uit te testen. 'Daarvoor moet de technologie op punt staan' aldus Matienko van VAB.
De organisatie zegt dat de Vlaming psychologisch nog niet klaar is om de besturing van zijn voertuig af te staan. 'De consument zal zo'n zelfrijdend systeem vandaag snel uitschakelen. Het grijpt te fel in op de keuzevrijheid van de gebruiker'.
Ook vragen zoals 'wie is aansprakelijk bij een ongeval met een zelfrijdende auto?' of "Hoe moet de verkeersinfrastructuur aangepast worden en hoeveel bedraagt de bijhorende kostprijs?" hebben vandaag de dag nog geen antwoord.
Waar VAB vandaag meer tijd in wil steken is het bestuderen van verkeersstromen. Hoe ontstaan bijvoorbeeld accordeonfiles en hoe kunnen we die vermijden?
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 15 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden