Volgende Maserati Quattroporte krijgt alléén elektromotoren, verklapt topman

Maserati Quattroporte 2021

Maserati evolueert langzaam maar zeker in de richting van een zuiver elektrisch merk. Tegen het einde van dit decennium moeten alle verbranders eruit, al staan er momenteel wel nog flink wat in het gamma. Daar komt volgens een topman verandering in met de nieuwe Quattroporte, want die wordt als eerste uitsluitend elektrisch.

We hoeven het je vast niet meer te vertellen: ook Maserati is volop aan het elektrificeren. Onder de noemer ‘Folgore’ — ‘bliksem’ in het Italiano — weet het de laatste tijd van ieder nieuw model een zuiver elektrische variant uit zijn mouw te schudden. Dat gebeurde al voor de Grecale en de nieuwe GranTurismo, en zelfs de MC20-supercar zou binnenkort onder stroom komen te staan. Kenmerkend is dat die modellen telkens ook nog met verbrandingsmotoren verkrijgbaar zijn, en daar zou de aankomende Quattroporte verandering in moeten brengen.

Exit Ghibli

In een interview met het Britse Autocar heeft ene Massimo Capaldi namelijk laten vallen dat die sedan Maserati’s eerste uitsluitend elektrische model wordt, en hij kan het weten want hij is er de baas van het gamma. Die nieuwe Quattroporte zou zijn basis delen met de pas onthulde GranTurismo Folgore, maar zou de aandrijflijnen met verbrandingsmotoren achterwege laten. De elektrische GranTurismo beschikt, ter referentie, over een accupakket van een mooie 92,5 kWh en haalt 761 pk uit zijn drie elektromotoren, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 2,7 seconden. Ga er echter maar van uit dat de Quattroporte het iets rustiger aan doet, want de GranTurismo moet natuurlijk de sportievere van de twee blijven.

Maserati Grecale Folgore 2022

Ook over het formaat van de aankomende Quattroporte leren we al het één en ander, want het model zou wat compacter worden dan de huidige generatie. De nieuwkomer moet namelijk in 2024 op de markt komen, en op dat moment zou niet alleen onze Quattroporte maar ook de Ghibli op pensioen gaan. De nieuwe Quattroporte zou zich ergens tussen die twee positioneren, en blijft dus als enige sedan over in het gamma. Klanten die een groter model wensen, kunnen dan terecht bij de Levante die vanaf 2025 eveneens een volledig elektrische vervanger krijgt. En zo blijft er tegen 2030 geen enkele Maserati meer over met een verbrandingsmotor, zoals beloofd.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
this 14:17
Portrait de this

Een algemeen vraagje, zijn elektrische sportwagens populair onder de rijkeren?
Zelf rij ik al een tijdje met een heel snelle Tesla. Allemaal goed en wel om zo hard te kunnen rijden. De ligging in de bochten is ook fenomenaal door het lage zwaartepunt.
Maar de emotie is toch wel ver te zoeken. Ik ben 100% voorstander voor elektrisch rijden voor dagelijkse ritten. Maar voor een funwagen spreekt dat me totaal niet aan.

Yvesw 16:45
Portrait de Yvesw

Moeilijk in te schatten natuurlijk maar mijn gevoel is dat "de rijken" vooral steeds het nieuwste speelgoed willen. Is dat een elektrische Maserati? Dan pronken ze er mee dat ze de eersten zijn die er eentje in bezit hebben. Het jaar daarna willen ze misschien wel die Bentley met 9.5 liter diesel of die Tesla die ook een stukje in het water kan rijden. Moeilijk te doorgronden, die markt.

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités