Rijtest: Ford Ranger Raptor (2023)

De Ford Ranger Raptor zit in een nieuw jasje, en dat is maar goed ook. Dit soort ruige krachtpatsers wordt namelijk steeds minder interessant, zowel op ecologisch als op fiscaal vlak. Wat weet Ford daarop te verzinnen om deze pick-up futureproof te maken?

Net zoals heel wat andere automerken moet ook Ford het voortbestaan verzekeren van zijn Ranger. Daarom wordt het huidige gamma niet alleen uitgebreid met een benzinemotor, maar verdwijnen er zelfs opties uit het mogelijke diesellijstje. Zo blijft uit een keuze van drie nu nog enkel een 2.0 biturbo EcoBlue over voor deze Raptor-versie, en die kan je voorlopig zelfs nog niet kiezen. Momenteel is dus enkel de 3.0 EcoBoost V6-benzine aan te klikken op de configuratiepagina, terwijl er vroeger niet eens een model op benzine was. Alles richting een wereld zonder diesel dus, hoewel een EV-variant er voorlopig niet komt.

Hoeveel kleiner?

Een tijdje terug konden we al even proeven van de prestaties van zijn grotere broer, de F150 Lightning, die weliswaar wel volledig elektrisch was. En hoewel de puristen dit nog steeds tegenspreken, is dat zowel offroad als op de baan een echte krachtpatser. Los daarvan bleek onze mening toch dat deze bliksemschicht eerder thuishoort op het Amerikaanse continent omwille van zijn omvang, en ook het merk zelf denkt er blijkbaar zo over. Wij moeten het namelijk stellen met deze Ranger voor onze Europese markt als grootste in zijn lijn.

Ford Ranger Raptor 2023

Op het eerste gezicht past ook deze pick-up echter maar moeilijk in een parkeervak en is hij moeilijk binnen de lijntjes te houden op een doorsnee Belgische baan. Hij is dus nog steeds groot genoeg te noemen met zijn 5,38 meter lengte en 2,21 meter breedte met de spiegels erbij genomen. Qua hoogte moet hij zeker ook niet onderdoen met bijna 2 meter, en dat dankt hij natuurlijk deels aan flinke sloffen in de vorm van 17-duimsvelgen met daarop 285/70 all-terrainrubber. Overal waar je gaat, word je dus gezien in deze Raptor, al helpt het oranje kleurtje van ons testexemplaar ook niet om onopgemerkt te blijven.

Uiterlijk vertoon

De snuit kreeg in de overgang naar de nieuwe generatie een serieuze botox-injectie te verduren. De grille en het geblokte logo kregen namelijk een groeischeut ten opzichte van het vorige model en ogen daardoor nog agressiever. De lichten vooraan hebben een iets vierkantere vorm gekregen met een C-vormig lichtsignatuur, wat wel de trend lijkt aangezien we dit op veel nieuwe designs tegenkomen. Aan de zijkant is het verschil minder groot, hoewel het ook hier allemaal wat stoerder oogt door enkele kleine details zoals een stevigere breuklijn in de deurpanelen en een iets hoekigere afwerking. De motorkap valt tussen de zijpanelen in plaats van erbovenop in vergelijk met het vorige model, en versterkt zo de scherpere look.

Ford Ranger Raptor 2023

Ook achteraan trekt dit verhaal zich door. Wat extra reliëf in de achterklep en een vernieuwd partijtje achterlichten zijn de grootste verschillen. De laadbak is uitgerust met een elektronisch bediend rolluik, wat naast verzorgd ook erg handig is. De meeste pick-ups maken gebruik van een hydraulisch deksel bovenop de laadbak, maar dit zorgt vaak voor erg veel laadbeperking in de hoogte. We geven wel even mee dat dit rolsysteem niet volledig waterdicht bleek, dus je droge kledij plaats je toch best op de achterbank.

Verfijnd én onderhoudsvriendelijk

Binnenin lijkt het verschil met zijn voorganger het grootst. Zo is het instrumentarium een volledig digitaal scherm geworden. Het infotainment middenin het dashboard is eveneens op steroïden gezet en meet nu een volwassen 12 inch in diameter. Het ziet er stukken frisser en moderner uit dan dat van de vorige versie. Daarnaast is de afwerking in de deurpanelen een mix van onderhoudsvriendelijke materialen. Dat is belangrijk in dit soort auto’s, want je kruipt hier toch niet altijd met je zondagse kostuum in. Verder vind je mooi afgewerkte details, zoals een kwalitatieve middenconsole met een bescheiden automaatpookje in de plaats van die knoert van een knuppel zoals in het vorige model. Daar vind je ook de aandrijfopties terug waar je kan schakelen tussen 2WD of 4WD en de programmaknop voor de verschillende terreinopties.

Ford Ranger Raptor 2023

Met dat systeem maximaliseert Ford de tractie naargelang op welke ondergrond je rijdt of welke opdracht er uit te voeren valt. Een leuk extraatje komt in de vorm van het Baha-profiel, een soort van funpakket met meer gebrul en heuse rallysensaties op een pick-up. Maar geen paniek: deze dingen kan je grotendeels naar smaak afstemmen via besturingsknoppen op het stuur en in menu’s op het scherm. Zitten doe je vooraan in sportieve stoelen die een goede ondersteuning geven in de flanken, maar die wel hard aanvoelen voor de billen en de rug. Achteraan zit je eveneens ruim maar wel behoorlijk recht qua zithouding, wat niet abnormaal is in een pick-up met dubbele cabine.

Doordachte demping

Aan alles voel je dus meteen dat deze Ford Ranger Raptor zich het liefst ver weg van het tarmac begeeft. Dat merk je dus ook aan het rijgedrag, waar de banden te weinig grip bieden en alles te log aanvoelt om er gewoon mee binnen de bebouwde kom te blijven. Dat dankt hij natuurlijk grotendeels aan de banden, dus een ander setje rubber biedt waarschijnlijk verlossing indien je de Ford vooral koopt voor zijn trekcapaciteiten. Wat enthousiaster bochtenwerk zet trouwens al snel de derrière iets te vrolijk in beweging, zeker bij nat weer. Maar dat had je natuurlijk wel verwacht, met een 3.0-liter V6-benzinemotor die 288 pk en 491 Nm aan koppel produceert. Zelfs met bijna 2,5 ton aan droog gewicht accelereert dit apparaat dus naar de 100 km/u in 7,9 seconden. Hou wel rekening met een verbruik van toch wel 15 l/100km en ook de CO2-uitstoot van 310g/km zal je voelen in de portemonnee indien je de Ranger Raptor particulier inschrijft.

Ford Ranger Raptor 2023

Ook de ophanging zit degelijk in elkaar, want dat typische geschommel voel je bij deze offroader niet dankzij doordachte FOX-dempers. Die bieden op de baan best verfijnd comfort, terwijl je tijdens het diepere puttenwerk een verzorgde zachte demping krijgt. Al helpen die dikke toppenbandjes daar natuurlijk ook een heel stuk. Qua offroad-capaciteiten zit het dus zeker goed: tractie is hier dik in orde en doordat hij ietwat hoger op zijn poten staat dan de doorsnee pick-up krijg je net iets meer vertrouwen op het onverharde terrein.

Wat mag dat kosten

Wat moet deze stoere brok deugnieterij dan wel niet kosten? Het antwoord luidt 72.055 euro (inclusief BTW) maar dat is ook niet helemaal verwonderlijk. Je krijgt namelijk heel wat: een fonkelnieuwe verpakking met binnenin alle moderne infotainment, een nog stoerder design dan de vorige Ranger Raptor met genoeg pantser rondom, en een krachtige V6-motor onder de kap.

Ford Ranger Raptor 2023

Wil je daar nog het elektrische rolluik bovenop, dan kost je dit 2.178 euro extra. Voor een kleurtje naar keuze in plaats van het standaard wit mag je rekenen op 665 euro tot 907 euro erbij. Maar los van deze twee opties komt de Raptor standaard met alles erop en eraan. Zelfs een B&O-geluidsinstallatie die voortreffelijk door de boxen bonkt is meteen van de partij. Venster omlaag, arm erdoor en op z’n ‘hillbilly’ karren maar met Dolly Parton door de speakers.

Conclusie

De Amerikaanse roots druipen af van deze Ford Raptor, en dat is natuurlijk fantastisch voor de liefhebber. Of het echter iets is dat thuishoort op onze Europese markt is natuurlijk geheel afhankelijk van het gebruik. Het schrappen van het gros van het aanbod aan dieselmotoren is dan misschien niet echt in zijn voordeel, want het alternatief met deze 3.0 EcoBoost V6-motor lijkt alvast geen oplossing voor een beter milieu. Los daarvan is het een erg krachtig werkpaard met ook nog eens een festijn aan rijmodi. Hoef je dat laatste niet, dan kom je al even ver met een standaard Ranger.

Specificaties

Motor

3.0 V6 biturbo benzine

Vermogen

288pk

Koppel

491 Nm

Overbrenging

10-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 454 kg

Prijs basismodel

€ 72 055.00

0 tot 100 km/u

7.90 sec

Gemiddeld testverbruik

15.00 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws