Rijtest: Toyota Yaris 1.5 Hybrid e-CVT

toyota-yaris-hybride-2017

Of we nog even de Yaris Hybride wilden testen voor het jaar om is? Natuurlijk geef die kleine gluiperd maar ééns mee voor een weekje… Hoe hij ons smaakte, lees je hieronder.

Yaris… Van waar haalden ze destijds die naam eigenlijk? De uiteindelijke naam op de badge is afgeleid van “Charis”. Dan bedoelen we niet Charis van’ de Roger van’t Pleintje in Wezel dorp maar van Griekse godinnen. Charites, godinnen van schoonheid en charme. Weinig relevant met de rijtest maar zo’n feitjes zoeken we graag op.

Hybride Power?

Geen platte driecilinder met 69 schamele pk maar een heuse 1,5 liter grote viercilinder – zonder turbo – die, in combinatie met de elektromotor, goed is voor 100 pk en 111 Nm. Het negatieve aan deze wagen zullen we dan ook meteen door de deur gooien. Dit karretje was niet vooruit te branden. Dat er een 1.5 liter motor in zit wilde niemand echt geloven na een demonstratie van acceleratie of na een inhaalpoging. Met de nadruk op poging want op een weg van 70 km/h inhalen, laat het maar. 0 tot 100 km/u in 11,8 seconden. Dit was wellicht de traagste auto die we in 2017 voor u hebben getest.

Toyota-Yaris-Hybride-2017

Dat je met een e-CVT automaat zit waardoor je bijna altijd naar een motor moet luisteren die het beste (?) van zichzelf geeft, ergens hoog in toeren tot je weer van dat gaspedaal gaat. We hebben er een grondige hekel aan dat dit puur een productje is om op onrealistische testen uit te blinken in zuinigheid en uitstoot. In het “echt” kan je amper mee met de meute en ligt het verbruik niet bij 3,6 l/100km maar bij 6,3 liter. We hebben tijdens de testperiode een minimaal verbruik zien verschijnen van slechts 4,4 liter. Dat is mooi natuurlijk. Toch hebben we daarvoor de batterij helemaal volgereden en dan enkel nog in de dorpskern rondgereden.

Toyota-Yaris-Hybride-2017

Je kan tot een snelheid van ongeveer 70 km/u puur op de elektrische motor rijden. Wat niet slecht is maar let op, het minste dat je nog maar naar de gaspedaal wijst met je dikke teen schiet de benzine motor weer mee in werking.

Uitblinken op andere vlakken

Gelukkig stopt het negatieve en kan de kleine Yaris zijn andere troeven bovenhalen. Zoals bijvoorbeeld een opmerkelijk goede wegligging. Ja, gek genoeg, dit karretje, eenmaal je de snelheid er wat in hebt gekregen laat hij zich goed door de bochtjes gooien en waren we zelfs onder de indruk. Er zijn er andere… De rijkwaliteit is ook goed, leuke zeteltjes met voldoende ondersteuning en behoorlijk ergonomisch ingericht. Logisch ook. En gelukkig nog wat knopjes rond het infotainment systeem. Heel belangrijk nu tablets de weg naar de auto’s hebben gevonden.

Toyota-Yaris-Hybride-2017

Op het schermpje tussen de wijzerplaten kunnen we trouwens allerhanden informatie aflezen zodat je eigenlijk het grote scherm niet echt nodig hebt. Al blijft het voor gps toch het handigst. Een fris interieurtje merken verschillende passagiers op. Klopt, dit is weer leuk gedaan van Toyota. Het mocht nog ìets moderner voor ons. We denken dan eigenlijk alleen maar aan dat schrale blauw schermpje van de airco. Dat zag er echt ouderwets uit.

suzuki-swift-banner

staat hij al aan

Die hybrides, je start ze maar in de meeste gevallen blijft de elektrische motor nog gewoon uit staan. Bij de Yaris niet anders al is die aan het rode verkeerslicht wel erg stil. De benzinemotor is ‘in rust’ ook discreet, over de toeren bij belasting las je hierboven al.

Toyota-Yaris-Hybride-2017

Verder gooien onze Belgische betonwegen roet in het eten want echt stil is het op de autosnelweg niet. Toegegeven, de kopers van de Yaris, die mijden de autosnelweg meestal als de pest en maken luchpakketjes als ze zich naar een dorp 20 km verder moeten rijden. Althans dat was toch vroeger, toen de Yaris er nog zo lief en schattig uitzag. Heb je’m nu al ééns bekeken? Dit karretje ziet er toch stoer uit, een beetje booskijkend, zelfs langst de achterkant!

glimlachen

Een auto moet een bepaalde emotie uitlokken. Niet bij de koper want die zal het vast goed vinden maar bij iedereen die hem even kort bekijkt en passant. De emotie die bij deze Yaris naar boven komt is – proefondervindelijk – lachen. Zeker niet uitlachen maar gewoon glimlachen. “Hey… leuk karretje, toffe snuit!” desondanks zijn wat norse blikje weten ze dus beter.

Toyota-Yaris-Hybride-2017

De oorzaak zit ’m na rondvraag in de two-tone uitvoering. De tweekleurige lak, onderaan Nebula Blauw en vanaf de ramen Night Sky Zwart. Je hebt’m ook in een rood/zwarte two-tone setting. Aanrader om te kiezen mocht je een Yaris gaan bestellen. Enkele kleur? Twee soorten rood, twee soorten blauw, vier soorten grijs, twee soorten wit en twee soorten zwart. Veel kleur heb je niet dus wat funky wezen en kies maar die two-tone!

prijzig

Je kan naar de garage stappen en voor 15.770 euro een Yaris bestellen. Denk dan niet aan deze Yaris hybride want die begint pas bij 20.400 euro. Een hele sloef geld. Wil je’m zo goed als “full option” naar buiten rijden kies dan voor de Y-Ellow Limited Edition. Daar zit alles op maar kost je maar liefst 25.210 euro. Kleine auto’s kunnen zeer prijzig zijn tegenwoordig.

Toyota-Yaris-Hybride-2017

conclusie

Deze “Toyota Yaris 5 deurs 1.5 VVT-i Hybrid Two-Tone e-CVT” of gewoon deze Yaris Hybride doet het helaas niet bijster goed op motorisch vlak. De 1.5 viercilinder lijkt wel rond te rijden met “een rondel in de gasschuif” Hij voelde echt dichtgeknepen aan. Verder kan het stoer ogende karretje ons toch nog overtuigen door zijn uitstekende wegligging, scherp stuurgedrag zonder nerveus te zijn, leuke interieur en goede zeteltjes vooraan. De prijs is weer zeer sterk afhankelijk van de packs en opties.

Specificaties

Motor

1.5 VVT-I 4-cilinder

Vermogen

100pk

Koppel

136 Nm

Overbrenging

e-CVT automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 170 kg

Topsnelheid

165 km/u

Prijs testwagen

€ 24 500.00

Prijs basismodel

€ 20 400.00

0 tot 100 km/u

11.80 sec

Gemiddeld testverbruik

6.30 L/100km

Min. kofferinhoud

286 L

CO2-uitstoot

82 g/km

BIV

€ 48.00

Rijtaks

€ 172.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (24)

Plaats een reactie
Yannick 11:23
afbeelding van Yannick

Dat vanaf je een beetje beladen op de baan gaat of met meerdere mensen op stap gaat dat hij niet vooruit te branden is. Vanaf je op autostrade snelwegen zit is het beter.

jre 15:48
afbeelding van jre

Waxweazel. Ik was ook verwonderd en heb het even opgezocht. Die 111 Nm is enkel voor de benzinemotor. De elektromotor staat opgegeven met een koppel van 60 Nm.

Dat de specifieke trekkracht en pk's zo laag uitvallen is wellicht omdat die 1.5 met de Atkinson-cyclus werkt. Volledig toegelegd voor laag verbruik en emissies dus.

Ik ga trouwens akkoord met Wax. Qua prestatiecijfers loopt dit in lijn met veel van die weinig-CO²-diesels.

Yannick 14:18
afbeelding van Yannick

gecombineerde Nm opgegeven is 136 Nm, passen we even aan.

evo x 16:16
afbeelding van evo x

Die kleine 12s ok, da's de middenmoot, verbruik met hybride lijkt me aan de hoge kant. Corolla hatch die groter is maar vooral 13j ouder hier, verbruikt vandaag 7,6 liter.
Zelfde met wagens die daar 3s afknijpen, oudje verbruikt kleine 10 liter, nieuwe met zelfde speelsheid zit daar 1,2 liter onder.
CO2 is stuk minder maar da's niet overtuigend genoeg om beide te vervangen.

Yannick 14:18
afbeelding van Yannick

foutje, het is 136 Nm, verkeerd overgenomen van de specsheet :-)

Dick Schuurman 01:18
afbeelding van Dick Schuurman

Leuke test, maar hoe jullie aan een gemiddeld testverbruik komen van 6.30 L/100km is me ook meteen geheel duidelijk als ik dit lees:

"Dat je met een e-CVT automaat zit waardoor je bijna altijd naar een motor moet luisteren die het beste (?) van zichzelf geeft, ergens hoog in toeren tot je weer van dat gaspedaal gaat."

Jullie behoren kennelijk ook tot de oude stam van autotesters, die menen dat een gaspedaal als een aan/uit schakelaar bediend dient te worden. :-)
Vóór het testen van een auto met een (e)CVT misschien eerst eens een lesje CVT rijden nemen en dan nog eens proberen?

Wij rijden nu bijna 8 maanden in een Yaris Hybrid (ja, ook een Bi-Tone, in 't rood). Zonder daarvoor moeite te doen hebben we over zo'n 7500 km. een gemiddeld verbruik van 4.95 L/100KM. https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/842930.html
Dat inclusief een vakantierit Polen-Elzas van 2750 KM, waarvan ruim 2000 KM autosnelweg.
Daarnaast is het karretje écht rap genoeg om op een weg van 70 km/h even (ja... even) in te halen. Dat is een fluitje van een cent. Bij "kick down", wanneer benzinemotor en electromotor beiden vol vermogen leveren, gaat dat echt vlot genoeg. Dan hoor je inderdaad een motor die het beste (!) van zichzelf geeft...

PS De beste wensen voor 2018 voor allen die dit lezen!

Wim 10:49
afbeelding van Wim

Thanks voor de feedback en de wensen Dick!

Buske 11:35
afbeelding van Buske

volledig terechte opmerking. Zelf rij ik al 8 jaar met een Prius. Over 175000 km een verbruik van 4.8 l/100 km. Dit kan je op https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/361022.html checken. Dit zijn mijn gegevens.

Dany 12:23
afbeelding van Dany

Er is wel een verschil bij toyota tussen u reëel verbruik en u verbruik op de verbruiksmeter.
Reken zelf eens uit u aantal getankte liters gedeeld door het aantal gereden km en dit maal honderd; Ik zit met een gemiddeld verschil in de winter van 0,6 liter in mijn nadeel.

Dick Schurman 01:21
afbeelding van Dick Schurman

Dany, daarom geef ik ook NIET het verbruik van de verbruiksmeter, maar het werkelijk gemeten verbruik, vanaf nieuw bijgehouden op Spritmonitor.

JohnK 11:05
afbeelding van JohnK

Heel goede reaktie Dick, ik vond het ook al een rare tester die niet weet hoe die in een cvt moet rijden.

Gwen 15:56
afbeelding van Gwen

Verbruik van 6.3L/100km lijk me wel hoog hoor. Ik had net iets meer verbruik met mijn 1.3 benzine Yaris (vorige facelift). Sinds deze zomer overgeschakeld naar een Auris TS HSD. Gemiddeld verbruik ligt rond de 5L/100km. Met het koudere weer is dit verbruik wel opgelopen.

En ja ik rij met het verkeer meer (soms voor in een speelse bui ;) ).

Prettig eindejaar!

Dany 12:25
afbeelding van Dany

Reken zelf u verbruik eens uit, de verbruiksmeter gaat niet te juist

Ron4u 17:07
afbeelding van Ron4u

Deze test laat maar weer eens zien/lezen dat vooroordelen over nieuwe of andere technieken dan mainstream (wel al 20j op de markt maar dat ter zijde) nog steeds hardnekkig zijn en men het niet aandurft niet populair kritisch te zijn.
Met een diesel rijd je anders dan met een bezine of anders dan met een elektrisch of hybride wagen.
Ik begrijp niet dat journalisten wel weten hoe je, in een test, met een diesel op ideale koppel rijdt maar het vertikt om dit ook met een hybride dit ook te doen.
Ps ja ik rijd ook hybride en heb over 188000 km gemiddeld 4,5 l/100km.

Anon 14:19
afbeelding van Anon

Daar zijn de Toyota fanboys weer.

Ja door onverantwoord traag te rijden kan je zuinig zijn. Is met elke auto zo...

Maar in de echte wereld zijn hybrides fiscale fraude en niet meer

Mathieu 11:00
afbeelding van Mathieu

Anonke toch, je bent weer zo een typische negatieve Belg die niet begrijpt dat er de laatste 20j veel veranderd is in autoland.
De typische hardleerse Belg, die vooral snelheid wil.
Met een Yaris doe je geen fiscale fraude hé! Dat waren (want deze gaan nu afgestraft worden) de dikke bakken als de Audi Q reeks en dergelijke.
De wegen zitten vandaag de dag verzadigd van het verkeer. Je moet al je best doen om onverantwoord traag te rijden.
En als Dick Schuurman vertelt dat hij op 7500km met gemak en normaal rijgedrag aan 4,95l/100km geraakt en Ron4U aan 4,5l/100km met een andere Hybride dan is dat positief.

En ik zou ook nooit (voorlopig toch niet) een Hybride kopen, maar ik ga ze wel niet zitten afbreken.
En echte autofan apprecieert wagens en gaat ze niet enkel afbreken. :-)

Evo X 14:44
afbeelding van Evo X

Paar honderd meter verder staat er al jaartje Porsche met gele remblokken te blinken en die hangt bijna iedere keer aan de stekker in het voorbij rijden. En hier vlakbij ook eentje met identieke remblokken en die heeft nog nooit stekker gezien, maar volgens mij maakt het daar weinig uit of 'm 15 of 25 liter verbruikt. :) (Gun het ze wel, werken hard genoeg)
Hangt dus beetje af van de papierwinkel van de wagen.

Yannick 11:51
afbeelding van Yannick

als je met de E-Hybrids van Porsche hebt gereden weet je dat hybride technologie zeer zeker een positieve toevoeging is aan de autowereld. Grappig dat net die karren nu geviseerd worden. Tijdens de rijtesten doen doe het eigenlijk heel goed, laden hun plug-in-batterij bijna volledig op tijdens autostrade ritjes en je kan er van antwerpen mee naar brussel, puur op batterij (en tegen 130 km/h :-p) grootste pluspunt qua sensatie: Onwaarschijnlijk snel vertrekken aan het licht. klinkt kinderachtig maar je moet het is hebben ervaren. Die dingen schieten echt weg!

Mathieu 13:33
afbeelding van Mathieu

Daar ga ik zeker mee akkoord, maar premiumwagens liggen spijtig genoeg niet in mijn budget.
Ik spreek vooral over de middenklasse hybrides. :-)
Ik heb al met een Auris Hybrid gereden, en dat is mijn ding niet. Veel teveel lawaai als je wat optrekt, maar, het werkt wel als je rijdt zoals het zou moeten.

Dick Schuurman 13:49
afbeelding van Dick Schuurman

Beste Mathieu, leg dit eens even uit:

"Veel teveel lawaai als je wat optrekt, maar, het werkt wel als je rijdt zoals het zou moeten."

[humor mode] Bedoel je nou te zeggen dat je niet rijdt zoals het zou moeten...??? Je schijnt dus wel te weten hoe het moet? Rijden bedoel ik? Heb je een (goede) reden om niet te rijden zoals het zou moeten? Wat mag die reden dan wel zijn? [\humor mode]

Evo X 14:55
afbeelding van Evo X

Tja Toyota fanboy word je he, van niet alle Toyota modellen rijden je kleine kindjes ook nog 10j rond zeker niet. Ons klein ding hier z'n batterij en amortiseurs zijn na 13j nog steeds niet vervangen. Vorig jaar voor eerste keer nieuwe bandjes wegens verduurd.
Niet alle Toyota zijn onfeilbaar, maar de onze komt toch in de buurt.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws