Tussenstand inschrijvingen 2024: helpt de EV-premie particulieren aan de stekker?

Tesla Model Y bestverkocht Q1 2024

Het eerste kwartaal van 2024 is achter de rug dus je weet wat dat betekent: tijd voor een duik in de cijfers. Dat zijn deze keer echter best bijzondere cijfers want afgelopen drie maanden waren de eerste waarin particulieren een premie konden krijgen bij aankoop van een elektrische auto… Dus wat denk je, valt dat eraan te zien?

In onze berichtgeving over de inschrijvingen van EV’s was het vorig jaar nog één van onze meest gebruikte uitspraken: “de particulier hinkt achterop”. Terwijl tegen eind 2023 namelijk ruim één op vier auto’s die professioneel werden ingeschreven zuiver elektrisch was, bleef het private aandeel EV’s steken op zo’n 5 procent. Daar wou de Vlaamse Overheid dit jaar echter iets aan doen met de start van de EV-premie. Daarbij kunnen particulieren tot 5.000 euro terugbetaald krijgen bij aankoop van een elektrische auto, en dat blijkt een impact te hebben.

150 procent meer EV’s bij particulieren

Automobielfederatie FEBIAC heeft namelijk zijn analyse van de Belgische inschrijvingscijfers voor het eerste kwartaal van dit jaar gedeeld, en daar is de sterkste stijger alweer de EV. Met een marktaandeel van 23 procent overstijgen de inschrijvingen van nieuwe elektrische auto’s namelijk voor het eerst de 20 procent. Vooral in Vlaanderen gingen er volgens FEBIAC merkbaar meer EV’s over de toonbank terwijl de cijfers in Wallonië stabiel bleven, wat al enigszins in de richting van de Vlaamse EV-premie wijst… En jawel: deze keer valt die stijging niet alleen toe te wijzen aan bedrijfswagens, want ook de particulier ging de afgelopen maanden aanzienlijk vaker aan de EV.

Inschrijvingen Q1 2024 brandstof

Zo was 9 procent van de nieuw ingeschreven auto’s door privépersonen zuiver elektrisch, goed voor welgeteld 3.808 exemplaren. Vergelijk je dat met dezelfde periode een jaar geleden, dan werden er toen nog maar 1.521 EV’s particulier ingeschreven waardoor we kunnen spreken van een stijging van 150,4 procent. Nu goed, daarmee “hinkt de particulier” natuurlijk nog steeds “achterop” in vergelijking met de professionele rijder, want die laatste zit inmiddels aan 31,6 procent EV’s. Daarmee vertegenwoordigen zuiver elektrische auto’s nu de populairste aandrijflijn op de professionele markt, terwijl dat bij particulieren nog steeds de traditionele benzinemotor is.

Tesla aan de top

Tellen we de cijfers van particulieren en professionelen dan weer op, dan valt ook daar een interessante mijlpaal te melden. Zo waren geëlektrificeerde auto’s voor het eerst goed voor meer dan de helft van alle nieuw verkochte auto’s in het afgelopen kwartaal. Zelfopladende hybrides, plug-inhybrides en zuiver elektrische auto’s vertegenwoordigden in de afgelopen drie maanden samen namelijk 52,8 procent van de markt. In het algemeen blijft de niet-geëlektrificeerde benzinemotor echter de populairste individuele aandrijflijn met 40,9 procent marktaandeel terwijl de diesel tegenwoordig blijft hangen op amper 5,5 procent.

Inschrijvingen Q1 2024 populairste auto's

Met zo’n stijging in het aantal stekkers kan het niet anders of de populairste auto van België moet een EV zijn. Zo gaat de Tesla Model Y lopen met de titel van bestverkochte auto in het eerste kwartaal van 2024 en dat dankt hij niet alleen aan professionele rijders. Daar staat hij namelijk wel op de derde plaats van populairste modellen maar ook bij particulieren doet de Model Y het goed: hij staat er op plek vier. Daarmee is de Tesla de enige auto die in zowel de top-vijf van professionelen als particulieren mag staan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws