Elektrische auto’s nu bijna even populair als dieselwagens in Europa (2023)

Tesla Model 3 laden 2023

Weet je nog, de tijd waarin de gemiddelde auto je voorbij reed met het getik van een dieselmotor op de achtergrond? Die tijden liggen echter steeds verder achter ons. Sterker nog: kijk je enkel naar de auto’s die dit jaar in Europa zijn ingeschreven, dan is de kans bijna even groot dat je géén motor hoort wanneer ze je passeren.

Vergeef ons de flauwe woordspeling, maar de elektrische opmars neemt stilaan de proporties van een heuse Blitzkrieg aan. Zo mochten we amper drie maanden geleden, wanneer de Europese inschrijvingscijfers van het eerste halfjaar van 2023 binnenstroomden, nog melden dat dieselwagens een mooie voorsprong ten opzichte van EV’s vasthielden. Nu is die voorsprong echter al verdwenen als sneeuw voor de zon.

Sterkste stijger: Tesla

De European Automobile Manufacturers Association — of ACEA voor de maten — heeft namelijk de balans opgemaakt voor de eerste negen maanden van 2023, en het ziet er plots minder goed uit voor de dieselmotor. Zo is zijn marktaandeel in vergelijking met de eerste zes maanden van het jaar gedaald van 14,8 procent naar 14,1 procent, maar dat is op zich niet het meest opmerkelijke aan het verhaal. In de tussentijd is het percentage aan EV’s namelijk gestegen van 12,4 procent naar 14,0 procent, waarmee ze op een haar na gelijk komen te staan. In absolute cijfers zijn er nu dus al 1.112.192 elektrische auto’s ingeschreven in Europa dit jaar, ten opzichte van 1.116.774 dieselwagens… Maar als het aan dat tempo verdergaat, zal de EV dus voor het eerst de zelfontbrander inhalen tegen het einde van 2023. België draagt trouwens mooi zijn steentje bij aan die inhaalbeweging: bij ons zijn EV's nu al populairder dan dieselwagens.

Europese inschrijvingen Q3 2023

De sterkste stijger doorheen de eerste negen maanden van dit jaar zal je dan ook niet verwonderen, want dat is Tesla. Die wisten namelijk maar liefst 131,2 procent meer auto’s te leveren ten opzichte van dezelfde periode in 2022, goed voor bijna 120.000 stuks meer. Opmerkelijker is misschien wel de tweede sterkste stijger, want dat is Alfa Romeo met 80,3 procent meer inschrijvingen… Maar goed, met alles samen 35.572 Alfa’s dit jaar hoeft koploper Volkswagen zich nog niet meteen zorgen te gaan maken: zij leverden in de eerste negen maanden van 2023 al 873.432 nieuwe auto’s.

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Jos D. 15:50
afbeelding van Jos D.

Zo'n EV hoor je altijd en voldoende. Zowel de motor als het geluid van de banden.
Ze zijn verre van geluidloos.

Carlos 21:18
afbeelding van Carlos

Moet zeggen dat ik mezelf niet echt klaar voel voor elektrisch rijden. Voor een event 4 dagen met BEV moeten rijden. Het is leuk in het begin maar eens je onderweg bent en je ziet de kilometers slinken... Neen nog veel te veel "stress" met denken, ga ik het laadstation wel halen en waar zou hij staan?
Tevens ook zichtbaar dat al de 'oude' diesel bedrijfswagens vervangen worden door elektrische. Veel te maken waarschijnlijk met de aftrekbaarheid en de mooie dingen dat ze beloven. Maar het zal keren en de elektrische zullen wel ergens belast gaan worden op en manier dat je denk: 'haa gaan ze nu dat potje optrekken om te vullen.'

this 13:58
afbeelding van this

Welke BEV was dat dan? Want je moet ook wel de juiste tools hebben voor de juiste situatie. Als je veel kilometers doet, moet je ook geen EV kopen met een kleine batterij. Ik rij veel en voor mij is de LR van Tesla ideaal daarvoor.
En het tij zal natuurlijk keren, het zijn gunstmaatregelen voor de EV om ons richting elektrisch rijden te pushen en weg van ICE. Dat houdt automatisch ook in dat deze gunsten ook op een bepaald moment gaan verdwijnen. Want het doel is natuurlijk niet om autorijden goedkoper te maken, integendeel, ze hebben niet liever dat we allemaal met het OV gaan.

Carlos 20:45
afbeelding van Carlos

De Audi Q4 45 Quattro en de afstand was ook niet uitermate ver om te shuttlen (Zaventem - Wolvertem).
Als je zulke auto's van sponsors krijgt van het event, kan je uiteraard ook niet anders. Na het geklungel van vorig jaar was er weinig oor naar het feit dat we liever hybrides hadden voor zulke job.
Misschien dat ze volgende editie toestemmen...

Tim 12:38
afbeelding van Tim

Vele bedrijven schakelen nu inderdaad HALS OVER KOP over naar een elektrisch wagenpark. In vele gevallen worden de medewerkers verplicht om over te stappen naar elektrisch. Veel kilometers rijden of niet : als je op de baan bent dan moet je over de middag je break maar aan een laadpaal nemen.
Dus niks hybride meer en zeker en vast niks meer benzine of diesel. Medewerkers moeten dus ook verplicht thuis een laadpaal installeren met alle gevolgen van dien.
Het is een zootje.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws