
Tesla’s ’Non-Tesla Supercharger Pilot’ lijkt steeds meer uit zijn pilootfase te treden. In Nederland heeft de constructeur namelijk zijn eerste station met nieuwe V4-snelladers geopend. De belangrijkste wijziging: een nieuw design met betere toegankelijkheid voor elektrische auto’s die géén Tesla’s zijn.
Even geleden pakte Tesla uit met een opvallend pilootproject. De Amerikanen stelden namelijk het gros van hun Europese snelladers open voor alle EV’s, ongeacht of die met een Tesla-logo op de front rondreden of niet. Dat klinkt misschien als een daad van solidariteit, maar het katapulteerde Tesla’s Supercharger-netwerk meteen tot het grootste publieke snellaadnetwerk van Europa. En die positie lijken ze niet meteen te gaan afstaan.
Nederland als pionier
In het Nederlandse Harderwijk heeft Tesla namelijk zijn eerste station met nieuwe V4-palen geopend, en die onderscheiden zich vooral van de oude V3-laadpunten op vlak van design. Zo biedt de hogere vorm van de paal plek voor een langere kabel die ook hoger gemonteerd zit. De reden daarvoor is simpel: zo kunnen ook elektrische auto’s waarvan de laadpoort niet linksachter zit, gemakkelijk gebruik maken van een Supercharger… En dat is bij alle Tesla-modellen wel het geval, waardoor deze V4-palen kortom specifiek gericht zijn op niet-Tesla EV’s.
First V4 Supercharger stalls now open in Harderwijk!
— Tesla Charging (@TeslaCharging) March 15, 2023
Stalls are equipped with a longer cable, providing easy access for all EVs. pic.twitter.com/TnY3dBoyhP
Tesla geeft dat ook letterlijk toe in zijn aankondiging op Twitter — want waar anders — al wacht je best wel nog even voor je met je Kia of Volkswagen richting Harderwijk bliksemt. Om de werking van de nieuwe palen te testen, heeft de constructeur het station voorlopig namelijk enkel toegankelijk gemaakt voor Tesla’s. Daarmee is dit tijdelijk zelfs het enige Supercharger-punt in de wijde omgeving waar je niet met een andere EV terecht kan, want Nederland was destijds het eerste land ter wereld waar de ‘Non-Tesla Supercharger Pilot’ van start ging. Dat verklaart meteen ook waarom de eerste V4-palen daar geplaatst worden, want in thuisland VS zijn de meeste Superchargers nog voorbehouden aan Tesla-rijders.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
kamp zoweinigmogelijkcontrole maar als het dan toch moet kamp trajectcontrole
Door Jan De Groote 6 uur geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
trajectcontroles, véél rustiger rijden. Bij flitspalen stampen ze op hun rem wat zeker de...
Door markske 7 uur geleden
Het rommelt in Europa: E-Fuels dan toch geldig na 2035 en Euro 7-norm op de schop?
het kleine europa is vooral bezig zijn burgers te wurgen. De rest van de wereld doet rustig verder...
Door suskewiet 9 uur geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
Voor dat geld is de nieuwe Toyota Gt 86 steeds de betere keuze Meer pk, manueel en meer rijplezier...
Door Yves 1 dag geleden