De nieuwe Renault 5 komt eraan, en die gaat een retrodesign en een elektrische aandrijflijn combineren met een aantrekkelijk prijskaartje. Daar eindigde onze kennis voorlopig echter, want over precieze cijfers bleef het stil… Tot nu, want samen met een paar extra foto’s onthullen de Fransen ook zijn rijbereik.
We hoeven het je vast niet meer te vertellen, maar Renault onthult binnenkort een nieuwe 5. De Fransen plagen namelijk al sinds begin 2021 met de komst van de EV, die ze toen voor het eerst in conceptvorm lieten zien. Die vertrok overduidelijk van het design van zijn naamgenoot uit de 70’s, 80’s en 90’s en wat blijkt: ook de productieklare Renault 5 E-Tech Electric heeft niks van die charme verloren.
400 kilometer rijbereik
Renault heeft nu namelijk een heel album aan beelden gedeeld, die elk een stukje van de nieuwe 5 prijsgeven. Zo maken we bijvoorbeeld kennis met zijn koplampen, die letterlijk en figuurlijk de vorm van pretoogjes aannemen aangezien Renault naar eigen zeggen de illusie van een pupil in het lichtsignatuur verstopt heeft. Achteraan krijgen de rechtopstaande retrolampen dan weer vleugeltjes aan de zijkanten, die de aerodynamica van de EV ten goede moeten komen. Een lekker uitgeklopte wielkast moet dan weer doen denken aan de R5 Turbo van weleer terwijl er voortaan een batterij-indicator zal zitten waar die voorganger een luchthapper in de motorkap had.
Die met LED’s verlichte ‘5’ moet je vanop afstand laten zien of de accu van de auto volgeladen is. Over die accu mogen we nu ook al iets weten, want Renault verklapt dat de 5 E-Tech Electric gelanceerd wordt met een 52 kWh-batterijpakket onder de bodem. Daaruit moet de auto zo’n 400 kilometer rijbereik halen dus reken er maar op dat deze spirituele Zoe-opvolger flink zuinig wordt. Later komt er ook nog een variant met een accu van 40 kWh en dus een kleiner rijbereik… En ook een kleiner prijskaartje.
Voorsteken mag
Zo liet Renault eerder al weten dat de 5 E-Tech Electric een basisprijs van rond de 25.000 euro moet krijgen, en dat bevestigen ze nu nog eens. Reken er echter maar op dat dit de prijs zal zijn voor het exemplaar met de kleinere batterij. Hoe dan ook lijkt het dus maar logisch dat ook de 5 met langere adem best goedkoop zal worden en kleef je de nu getoonde beelden mentaal op het gecamoufleerde prototype dat we eerder al in beeld kregen, dan kan je je ook al voorstellen hoe de nieuwe 5 eruit gaat zien. Is dat een beeld dat je bevalt, dan kan je misschien wel één van de allereersten zijn om een nieuwe Renault 5 te ontvangen.
Renault start vandaag namelijk met de verkoop van de ‘R Pass’, een soort voorrangsticketje waarmee je bij de start van de productie als het ware de andere geïnteresseerden mag voorbijsteken. Je betaalt er 150 euro voor en in ruil krijg je — naast een schaalmodel — de kans om tien dagen voor de start van de openbare verkoop al je eigen Renault 5 te gaan samenstellen. Dat zal hoe dan ook pas gebeuren in de herfst van 2024 want eerst moet de 5 E-Tech Electric nog in al zijn glorie onthuld worden. Dat gebeurt op 26 februari tijdens het autosalon van Genève.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Waarom zou deze niet in hun vizier zitten? Het is toch nog steeds een nutteloos hoge/zware SUV?
Door FLP 2 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
1000 km in 1 keer rijden zonder te stoppen, moet je dan gebruik maken van een pamper? of plas je...
Door Adriaan 3 uur geleden
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 6 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 9 uur geleden