Hyundai Ioniq 5 N drift door zijn wintertests in aanloop naar onthulling

Hyundai Ioniq 5 N wintertest 2023

Zegt iemand ‘elektrisch’ en ‘Hyundai’, dan is ouderwets rijplezier misschien niet het eerste waar je aan denkt. Binnenkort komt deze Hyundai Ioniq 5 N daar echter grondig verandering in brengen. Hoe we dat zo zeker weten? In vrijwel elk van de net vrijgegeven teaserbeelden gaat het ding zijwaarts.

Hyundai’s sportieve N-afdeling mag dan piepjong zijn in vergelijking met de grote namen, maar ze gaan zich nu al gaan heruitvinden. Na de hothatch zowat geperfectioneerd te hebben met de i20 N en i30 N en zelfs een gooi naar een sportieve SUV gewaagd te hebben met de Kona N, maakt het submerk zich op om dezelfde gepeperde saus over zuiver elektrische modellen te gaan gieten. Als eerste is de Ioniq 5 aan de beurt, en die toont meteen hoe gepeperd zijn saus wel is.

Hyundai met driftmodus

De Koreanen hebben namelijk een eerste set plaagplaatjes gedeeld waarop we de Ioniq 5 N aan het werk zien, en wij worden er alvast blij van. Zo zijwaarts hebben we een Hyundai namelijk al even niet zien gaan, ook al is deze N-variant vierwielaangedreven. Dat heeft de constructeur naar eigen zeggen bereikt door de sportieveling te voorzien van een leuk foefje voor extra rijplezier. Zo beschikt hij over een ’N Drift Optimizer’ die het elektronische achterdifferentieel, de ophanging en de besturing zo instelt dat driften kinderspel wordt… al zit dat bevroren meer er vermoedelijk ook voor iets tussen.

Hyundai Ioniq 5 N wintertest 2023

Over de rest van de aandrijflijn houdt Hyundai de lippen stijf op elkaar, maar we kunnen wel een beredeneerd gokje wagen. Zo beschikt platformgenoot Kia EV6 al over een GT-versie, en die pompt 585 pk en 740 Nm koppel naar zijn vier wielen. En ze weten bij Hyundai best wel van het bestaan van die aandrijflijn af, want ze gebruikten hem zelf al in hun RN22e-conceptcar. Die leek dan weer als twee druppels water op de Ioniq 6, dus ook daarvan verwachten we op termijn een N-versie… Maar niet voor we deze Ioniq 5 N te zien krijgen in juli van dit jaar.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Mathieu 12:47
afbeelding van Mathieu

Ik vind die elektrificering zwaar overdreven. Ik ben persoonlijk meer en meer anti aan het worden. Reden: iedereen roept dat het om de uitstoot, de gezondheid en de wereld gaat. Maar om al die zware batterijen te produceren zijn er massa's grondstoffen nodig, ontginningen, en de daarbij horende uitstoot. Het enige wat ik leer uit het af en toe eens lezen op een autosite of autoboekje is hoe zwaar men door gaat om de mogelijke 1 tot 100 tijd korter te maken dan de concurrent, hoe duur de wagens wel niet zijn en hoe somber het eruit ziet als je geen leasingwagen hebt. Vroeger was een hothatch speciaal, zeldzaam en enkel voor de autoliefhebber die zijn portemonnee wou legen daarvoor. Nu zijn er bij manier van spreken meer +€40000 wagens op baan dan "gewone" wagens tot €20000-€25000. Het is gewoon een wedloop geworden om de duurste, sjiëkste en snelste wagen te produceren en heeft in mijn ogen niets meer met uitstoot te maken.
Dus waarom nu nog een N-versie maken? Er zal wel een markt voor zijn zeker? Zou de N-versie in ieder geval niet doneren/leasen aan de OHL-spelers ;-)

Het moest er eens uit. :-)

FLP 14:05
afbeelding van FLP

Huh? Beweer jij nu dat elektrische SUV's van 2.5-3 ton niet klimaatvriendelijk zijn, ofwat? Sommigen hebben toch aerodynamische cameraspiegels?

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws