Zegt iemand ‘elektrisch’ en ‘Hyundai’, dan is ouderwets rijplezier misschien niet het eerste waar je aan denkt. Binnenkort komt deze Hyundai Ioniq 5 N daar echter grondig verandering in brengen. Hoe we dat zo zeker weten? In vrijwel elk van de net vrijgegeven teaserbeelden gaat het ding zijwaarts.
Hyundai’s sportieve N-afdeling mag dan piepjong zijn in vergelijking met de grote namen, maar ze gaan zich nu al gaan heruitvinden. Na de hothatch zowat geperfectioneerd te hebben met de i20 N en i30 N en zelfs een gooi naar een sportieve SUV gewaagd te hebben met de Kona N, maakt het submerk zich op om dezelfde gepeperde saus over zuiver elektrische modellen te gaan gieten. Als eerste is de Ioniq 5 aan de beurt, en die toont meteen hoe gepeperd zijn saus wel is.
Hyundai met driftmodus
De Koreanen hebben namelijk een eerste set plaagplaatjes gedeeld waarop we de Ioniq 5 N aan het werk zien, en wij worden er alvast blij van. Zo zijwaarts hebben we een Hyundai namelijk al even niet zien gaan, ook al is deze N-variant vierwielaangedreven. Dat heeft de constructeur naar eigen zeggen bereikt door de sportieveling te voorzien van een leuk foefje voor extra rijplezier. Zo beschikt hij over een ’N Drift Optimizer’ die het elektronische achterdifferentieel, de ophanging en de besturing zo instelt dat driften kinderspel wordt… al zit dat bevroren meer er vermoedelijk ook voor iets tussen.
Over de rest van de aandrijflijn houdt Hyundai de lippen stijf op elkaar, maar we kunnen wel een beredeneerd gokje wagen. Zo beschikt platformgenoot Kia EV6 al over een GT-versie, en die pompt 585 pk en 740 Nm koppel naar zijn vier wielen. En ze weten bij Hyundai best wel van het bestaan van die aandrijflijn af, want ze gebruikten hem zelf al in hun RN22e-conceptcar. Die leek dan weer als twee druppels water op de Ioniq 6, dus ook daarvan verwachten we op termijn een N-versie… Maar niet voor we deze Ioniq 5 N te zien krijgen in juli van dit jaar.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Vooral zone 30 of zone 50 borden maken het soms wel eens tricky, omdat er dan geen herhaling moet...
Door Adriaan 14 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
This: prima zou ik dan zeggen. Dan is de snelheid op je teller de snelheid van de borden langs de...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Het is inderdaad geen slecht idee, maar de verkeerswet stelt dat je ten alle tijden moet weten wat...
Door Waxweazel 16 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Geen enkele standaard auto geeft de "exacte" snelheid weer. Allen hebben een afwijking van minstens...
Door Waxweazel 16 uur geleden