Opels tweede GSe-model is een feit, al gebeurt dat misschien niet op de manier die je zou verwachten. Het sportieve label verschijnt namelijk achterop de sterkste plug-inhybrideversie van de Grandland, voorheen bekend als Hybrid4. Die aandrijflijn kennen we dus al even, al trakteert Opel zijn Grandland GSe wel op andere aanpassingen.
Vorige maand ploften de kurken in Rüsselsheim, en stiekem ook op de Autofans-redactie. Opel kondigde namelijk aan dat het terug sportieve modellen zou beginnen bouwen onder het GSe-label, en de geschiedenis leert ons dat sportieve Opels doorgaans geen half werk leveren. Als eerste was de Astra GSe aan de beurt met een mooie 225 pk uit zijn nieuwe hybride aandrijflijn, en nu is het tijd voor een tweede telg: deze Grandland GSe. En we zeggen het niet graag, maar iets ruikt hier wél naar half werk…
Zelfde vermogen, ander onderstel
Terwijl de Astra GSe namelijk mocht genieten van een sterkere aandrijflijn dan de andere plug-inversie, neemt deze Grandland GSe gewoon die over van de Hybrid4-versie. Die oude variant verdwijnt bij wijze van exclusiviteit dan wel uit de catalogus, maar de aandrijflijn van deze GSe kennen we dus al sinds de lancering van de Grandland. Dat betekent echter niet dat het hier om een flauwe versie gaat, want die Hybrid4 perste maar liefst 300 pk uit zijn 1.6-litermotor en twee elektromotoren. Dat is dus ook wat deze GSe-versie laat optekenen, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 6,1 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.
Begrijp ons echter niet verkeerd: deze Grandland GSe is meer dan gewoon een oude Hybrid4 met wat fluogele biesjes. Naast de gewoonlijke GSe-badges herken je hem ook aan zijn 19-inchvelgen geïnspireerd op de Manta, maar het belangrijkste is wat daarachter schuilt. De sportievere variant krijgt zowaar selectieve KONI FSD-dempers om de koets onder bedwang te houden tijdens het betere bochtenwerk. Om diezelfde reden is ook het stuurgevoel responsiever gekalibreerd, en de sportstoelen zouden je wat beter op je plek moeten houden. Hoeveel je voor dat alles moet betalen, geeft Opel nog niet mee.
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 19 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 21 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden