Krijgt Brexit 3 jaar uitstel voor EV's?

Brexit EV import taks

Verschillende constructeurs zijn momenteel aan het nagelbijten, want per 1 januari 2024 komt er in navolging van Brexit een import- en exportheffing op elektrische auto's van 10%. De automerken vragen nu uitstel, met het succes van Chinese automerken als drogreden.

Weet je nog toen het Verenigd Koninkrijk op 23 juni 2016 besloot uit Europa te vertrekken? Wel, tot op de dag vandaag zijn er nog decreten aan het ingaan. Zo ook voor de autosector. Want vanaf 1 januari 2024 komt er een import- en exportheffing van 10% op elektrische auto's als minder dan 45% van de gebruikte materialen uit de regio komt. Een wet die de auto-industrie wel eens vlot 4 miljard euro kan kosten de komende drie jaar. Waardoor automerken, het Verenigd Koninkrijk en sommige Europese landen uitstel vragen.

China geen voordeel geven

De lobbygroep van Europese automerken (ACEA) zegt dat de hogere koste voor het importeren- en exporteren vooral in het voordeel van de opkomende Chinese automerken zal spelen. Een drogreden, uiteraard, want Chinese merken betalen nu al een importtaks van 10% om auto's te mogen verken in Europa. De spelregels zijn dus voor pakweg een MG en Volkswagen identiek. Meer nog, MG zal hoogstwaarschijnlijk meer auto's in volume verkopen in Europa (met die 10% importtaks), dan dat Volkswagen auto's zal slijten in het Verenigd Koninkrijk.

Brexit EV import taks

De ACEA vraagt nu een uitstel van 3 jaar om de klap voor automerken te verzachten. De Europese Unie is eerder fan van een 12 maanden lange uitdoofregel zodat Europese merken werk maken van lokale batterijprodcutie. De ACEA countert door te stellen dat het gros van de automerken niet op tijd klaar zal zijn voor het uitdoven van de overgangsregel. Zou de importtaks nu toegepast worden, dan zal een elektrische auto in het Verenigd Koninkrijk gemiddeld zo'n 4.000 euro duurder worden. Vooral Nissan heeft het meeste baat bij uitstel, want het produceert de Leaf in de UK.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Adriaan 17:35
afbeelding van Adriaan

Ik heb het artikel 3 keer moeten herlezen, en ik vrees dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp.

Yvesw 20:45
afbeelding van Yvesw

Per 1 januari komt er normaal gezien op elke EV die naar het VK gaat een importheffing van 10%. Idem voor EV's die vanuit de UK naar Europa komen (zoals de Nissan Leaf). Of anders gezegd: elke Brit zal enkele duizenden euro's meer moeten betalen voor een rist EV's en wij enkele duizenden euro's meer voor een Nissan Leaf.

Uw reactie