Mensen die oldtimers restaureren zullen het wel kennen, een auto 'voor even' wegzetten en zich vervolgens pas een aantal jaren later opnieuw herinnerern wat er onder dat doek staat. Mazda had 40 jaar lang deze MX-81 Aria onder zeil staan...
De MX-81 Aria was speciaal in die tijd, omdat het de eerste Mazda was die de MX-benaming mocht dragen. De auto werd begin jaren 80 in Italië gebouwd bij Bertone en mocht in de spotlights staan op de beurs van Tokyo in datzelfde jaar.
jaren 80 lijnen
Ontwerper Marc Dechamps zorgde voor de lijnen van deze MX-81 Aria, die stevig de stempel van de jaren 80 dragen. Ligt het aan ons, of zien jullie er ook een stevige streep Citroën BX in? De voorzijde met de pop-up koplampen kwamen later terug op de Mazda 323 F maar ook de achterzijde met de schuin aflopende achterruit en de grote glaspartij aan de zijkant zijn opvallende kenmerken. De achterlichten die langs de ruit omhoog lopen besloot Mazda later niet te gebruiken.
Binnenin zorgde Mazda voor een opvallend interieur, waarbij het vooral in het oog springt dat er geen stuurwiel aanwezig is. In de plaats daarvan zat er een tv-scherm voor de neus van de bestuurder. Hoe die bediening juist werkte, moet je aan de jaren 80 vragen.
De MX-81 Aria kwam pas in 2019 aan de oppervlakte toen Mazda een opslagruimte nabij het hoofdkantoor in Hiroshima ging opruimen. 40 jaar stalling kruipen niet in je koude kleren, dus stuurde Mazda de concept car naar het SuperStile in Turijn voor een restauratie. Nadien verhuisde de wagen naar de Dom van Milaan, voor foto's met de jongste MX, de MX-30. Daar tussenin liggen nog een aantal andere modellen zoals de MX-3, de MX-6 en natuurlijk de MX-5.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 23 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 23 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden