Dacia Sandero en Jogger krijgen update met dank aan de EU (2024)

Dacia Sandero GSR-update 2024

De Dacia Sandero, Sandero Stepway en Jogger hebben een tussentijdse update gekregen maar dat zou je er van buitenaf niet aan zeggen. Het gros van de wijzigingen hebben namelijk betrekking op de veiligheidsuitrusting en de reden daarvoor is niet ver te zoeken: het moet van de Europese Unie.

In juli van dit jaar is het zover: dan wordt de GSR2-verordening van kracht — GSR-wie? Die ‘General Safety Regulation’ bepaalde in een eerste fase al dat alle auto’s die ontwikkeld werden sinds midden 2022 over bepaalde veiligheidssnufjes moesten beschikken, en dit jaar zorgt een tweede fase ervoor dat dezelfde vereisten gaan gelden voor alle modellen die nieuw verkocht worden binnen de Europese Unie. Dat is de reden waarom onder andere de Toyota GR86 en de Porsche Macan eruit moeten bij ons, want die zijn straks niet meer conform… En om te vermijden dat de prijsbewuste Dacia’s hetzelfde lot wacht, is het tijd voor een update.

Meer dan een verplicht nummertje

Maak dus kennis met de Dacia Sandero, de Sandero Stepway en de Jogger in toekomstbestendige vorm. Zo krijg je voortaan standaard een rijstrookassistent in je Dacia, samen met vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder, een automatisch noodremsysteem dat ook voetgangers en fietsers herkent, een noodstopsignaal, vooruitrusting voor een alcoholslot en zelfs een datalogger voor ongevallen. Verder zijn ook licht- en regensensoren en parkeersensoren achteraan straks zonder meerprijs aanwezig, net als verkeersbordherkenning compleet met het verplichte deuntje wanneer je het aandurft de snelheidslimiet te overschrijden. Dacia geeft wel mee dat je dat alarm gemakkelijk kan afzetten langs een knop op het dashboard — waarvoor dank.

Dacia Sandero GSR-update 2024

Niet alles aan deze update is echter even verplicht, want Dacia maakt van de gelegenheid gebruik om ook wat andere zaken op te frissen. Zo krijgt elke Sandero, Sandero Stepway of Jogger straks airco mee en vind je zowel voor- als achterin USB-C-poorten. Daarnaast komen er een paar nieuwe kleurtjes bij — zoals het Safari Beige van de Stepway in de beelden — en wordt het velgengamma wat uitgebreid. De Sandero-zonder-Stepway krijgt dan weer een nieuw Journey-uitrustingsniveau en in de Jogger Hybrid 140 mag je voortaan rekenen op een nieuw 7-inch bestuurdersdisplay. De bestellingen voor de vernieuwde Dacia’s openen in april 2024 zodat de EU tegen juli geen enkel oud exemplaar meer bij de dealers vindt. Of dit iets aan de prijzen van de Dacia's verandert, is nog niet zeker.

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
FLP 09:17
Portrait de FLP

Man man, allemaal een hoop rommel die een normale, oplettende automibilist alleen maar frustreert i.p.v. helpt. En alle auto's worden er nog eens duurder door ook. Bedankt, Europa. Weerom een topbeslissing!

Waxweazel 09:15
Portrait de Waxweazel

Het feit dat minstens 3/4 van de ongevallen gebeurd door onoplettendheid of aggressief rijgedrag van de bestuurder, zijn deze verplichte snufjes in auto's een grote welkom. Hoeveel een auto hierdoor duurder wordt hangt eigenlijk 100% af van de fabrikant. Door schaalvergroting en gebruik van zelfde systeem op meerder modellen kan er goedkoper ingekocht/geproduceerd worden.

FLP 13:24
Portrait de FLP

Als die veiligheidssystemen zijn als een pijnstiller voor iemand met een gapende wonde. Het doet helemaal niets aan de oorzaak van het probleem.
Je zegt het zelf, het ligt vooral aan onoplettende (onbekwame) en aggressieve bestuurders. Wordt het dan eens geen tijd dat men daar gaat kijken wat er mis loopt? Ik zie dagelijks op mijn kwartier durend woon-werktraject minstens 2 grote overtredingen gebeuren door onbekwame chauffeurs. En dat veroorzaakt dan weer dikwijls aggressieve gefrustreerde chauffeurs. Haal de prutsers en de cowboys van de baan en je lost veel meer op dan ontelbare verplichte elektronische nanny-systemen of absurde snelheidsbeperkingen. Ik blijf erbij, een verplichte vernieuwing van het rijbewijs om de x aantal jaren zou veel meer oplossen dan alle maatregelen die de laatste 15j zijn genomen.

this 15:11
Portrait de this

Die schaalvoordelen zijn er al voor de rest van de auto, dus gelijk hoe je het draait of keert, extra snufjes gaan altijd meer kosten.

Adriaan 12:33
Portrait de Adriaan

Dat is wat dubbel he, er leven ondertussen duizenden zo niet meer mensen door de veiligheids maatregelen in auto's die anders of zouden zijn omgekomen in een accident, of zeer zware verwondingen zouden hebben gehad. Wil je echt een goedkope auto maken, kan je absoluut zaken zoals veiligheidsgordel, kreukelzones, afbreekbare bouten bij impact, inschuifbare stuurkolom, airbags, tractie controle, abs,... eruit slopen. Maar willen we dat eigenlijk echt? Zelf de best oplettende chauffeur maakt soms een fout. Langs de andere kant kan je soms wel afvragen waar stopt het?

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités