Officieel: Mercedes-AMG C 63 S E Performance is plug-inhybride Frankenstein (2022)

Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2022

Mercedes-AMG heeft het doek getrokken van zijn gloednieuwe C 63, en daarbij hoort ook een nieuwe naam. De krachtpatser gaat voortaan als C 63 S E Performance door het leven, en dat heeft een reden: zijn hybridetechniek maakt hem de krachtigste C-Klasse ooit.

Het is officieel: zelfs de sterkste onder de C-AMG's doet het zonder V8. Mercedes schuift het iconische 4.0-liter twinturboblok namelijk aan de kant, en in de plaats daarvan krijgt de nieuwe C 63 een viercilindermotor. Dat is er echter niet zomaar eentje: de 2.0-liter is de krachtigste in zijn soort, en krijgt ook de nodige hulp van een oplaadbaar hybridesysteem.

Krachtigste vierpitter ooit

De 2.0-litermotor mag dan verwant zijn aan het blok dat we al in de nieuwe SL en ook in de C 43 leerden kennen, maar de Duitsers hebben hem niet zomaar in de C 63 gelepeld. Zo heeft Mercedes-AMG nog maar eens meer vermogen uit zijn nieuwe vierpitter weten te puren, die eerder al ging lopen met de titel van eerste massaproductiemotor met een elektronisch aangedreven turbolader. Die turbo is in dit geval echter nog een slagje groter dan in de 43-modellen, en de motor krijgt ook bijstand van een mildhybride starter-generator op een 400-voltsysteem. Op zich is de verbrandingsmotor daardoor al goed voor 476 pk en 545 Nm koppel, wat hem tot krachtigste viercilindermotor op de markt kroont.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2022

Die viercilindermotor is niet de enige first in dit verhaal, maar ook de wielen waar hij zijn vermogen naar stuurt zijn het vermelden waard. Voor het eerst krijgt een C 63 namelijk vierwielaandrijving, waarbij het vermogen eerst langs de bliksemsnelle negentrapsautomaat passeert en dan door een differentieel over de vier hoeken verspreidt wordt. Daarnaast levert een extra elektromotor op de achteras nog eens 204 pk en 320 Nm koppel, en ook die kan langs dat differentieel kracht naar de voorwielen sturen. Volg je nog?

Alles voor de E Performance

Die elektromotor haalt zijn stroom uit een verrassend compacte 6,1 kWh-batterij, die volgens Mercedes-AMG bijzonder snel zijn energie moet kunnen vrijgeven en recupereren. Dat dankt hij aan het 400-volt boordnetwerk en directe koeling van de cellen. Opladen doe je hem met een stekker aan snelheden tot 3,7 kW en eens volgeladen zou je er zowaar 13 elektrische kilometers mee kunnen afleggen — allebei stiekem best matig naar moderne maatstaven.

Dat ligt er dan ook aan dat er geen haan kraait naar de zuiver elektrische capaciteiten van deze plug-inhybride, die ook gewoon een verbrandingsmotorwaardige 156 g/km uitstoot. Het hele nut van deze aandrijflijn is zijn vermogen, en de C 63 S E Performance is dan ook op zijn best wanneer beide motoren samenwerken. Dan krijg je maar liefst 680 pk en 1020 Nm koppel onder je rechtervoet, waarmee de auto naar de 100 km/u moet sprinten in 3,4 seconden — ongeacht of je hem als sedan of break bestelt. De topsnelheid is daarbij wel elektronisch begrensd op 280 km/u voor de sedan, en op 270 voor de break.

Inclusief Drift Mode

AMG heeft verder ook alles uit de kast gehaald om die 680 paarden competent te beteugelen. Reken dus op standaard aanwezigheid van het AMG Ride Control-systeem, dat stevige stalen veren combineert met actieve demping om toch nog wat comfort te bieden. De achteras draait ook tot 2,5 graden mee of tegen om de draaihoek te verkleinen aan lage snelheden, en extra stabiliteit te verzekeren aan Autobahn-tempo. De C 63 wordt uiteindelijk tot stilstand gebracht door een remsysteem dat standaard voorzien is van klauwen met zes zuigers vooraan, en tegen een meerprijs aangevuld kan worden met keramische schijven.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2022

Daarnaast biedt de aandrijflijn de keuze uit maar liefst acht rijmodi, van een racemodus tot een stand voor gladde wegen. Mogen de teugels echter even minder strak, dan voorziet Mercedes-AMG ook een Drift-modus waarbij het 4MATIC+-systeem je toelaat om gecontroleerd zijwaarts te zwabberen. Iedere modus komt trouwens met zijn eigen gecomponeerde soundtrack van motorgeluiden, al beloven de Duitsers wel plechtig dat ze hun nieuwe vierpitter niet gewoon laten klinken als een V8 binnenin.

De C-Klasse hertekend

We hebben het echter nog niet over de looks van de nieuwe C 63 gesproken, want van dichtbij lijkt het wel alsof de ontwerpers de C-Klasse compleet hertekend hebben. De AMG-topper is namelijk 7,6 centimeter breder, en de neus is ook vijf centimeter langer dan die van de reguliere C. Ten opzichte van zijn minder sterke broertje, de C 43, springt de C 63 eruit met een flinke luchthapper in de motorkap en een eigen voorbumper met betere luchtgeleiding. Nog meer aero vinden we achter het radiatorrooster, waar twee panelen de luchtdoorstroming optimaliseren.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance 2022 break

Wie tot hier nog steeds enthousiast is, krijgt de keuze uit twee koetswerkvarianten voor de C 63 S E Performance. Zo komt de auto er natuurlijk als sedan, en is ook de break terug van de partij om de nieuwe BMW M3 Touring het viercilindervuur aan de schenen te leggen. Een cabrio en coupé komen er vooralsnog niet, want ook de reguliere C-Klasse is niet meer in die vormen verkrijgbaar. Prijzen zijn er momenteel nog niet, maar met zoveel paragrafen aan complexe technologie onder de kap zal de opper-C alvast geen koopje worden.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Techno Patat 12:02
Portrait de Techno Patat

Heel erg knap design! Knappe techniek ook, maar 2.100kg en een ‘drift mode’? Amai alles gaat afzien daarmee…

Ik vind het zonde, 680pk is al niet iets dat een beetje bestuurder mee weg kan! Daar moet je al een ferme bestuurder voor zijn… voor mij hoefde die enorme prestaties niet, een C63 is vooral leuk!

Ik ga het toch nog eventjes langer bij de mijne houden denk ik :D! Upgraden zal niet voor mij weggelegd zijn :p

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités