Alpine A110 E-ternité is voorsmaakje van elektrische sportwagen

Alpine A110 E-ternité 2022

Alpine stoomt zich klaar voor een zuiver elektrische toekomst, ook al hebben ze momenteel nog geen enkel model met ook maar iets van elektro-ondersteuning in het gamma. Om toch te bewijzen dat ze het kunnen, komt de Franse constructeur nu met dit best realistische probeersel op basis van een verbrandings-A110.

Europa heeft zopas de overlijdensakte van de verbrandingsmotor getekend, en dus moet vrijwel iedere constructeur zo snel mogelijk aan de stekker. Dat geldt ook voor Alpine, dat zelfs al met concrete plannen naar buiten kwam. Zo mogen we in 2024 rekenen op een elektrische hothatch die zijn inspiratie haalt bij de Renault 5 van destijds, zit er iets later een crossover op stroom in de pijplijn en beloven de Fransen ons in 2026 een elektrische sportwagen die de huidige A110 moet doen vergeten. Om ons daarop voor te bereiden, plaatst Alpine die laatste alvast even onder stroom.

Goede genen

Het resultaat is deze Alpine A110 E-ternité, waarschijnlijk het enige exemplaar van de A110 waarmee je eeuwig de LEZ binnen mag. Dat dankt de auto aan een elektromotor op de achteras, goed voor 242 pk en 300 Nm koppel. Zo is hij iets minder krachtig dan het minstens 252 pk sterke origineel, al wil dat daarom nog niet zeggen dat de E-ternité een eeuwigheid over een 0-naar-100-sprintje doet — hierna stoppen we, beloofd. Hij klaart dat klusje namelijk in 4,5 seconden — amper 0,1 seconde trager dan het reguliere basismodel — en gaat door tot een top van 250 km/u. Om dat gedaan te krijgen hebben de ingenieurs een tweetrapsversnellingsbak tussen de elektromotor en de achteras gemonteerd, kwestie van het vermogen zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Alpine A110 E-ternité 2022

Toch hebben de Fransen het gewicht knap binnen de perken weten te houden, want hoewel dit elektrische prototype 258 kilogram meer weegt verschijnt er toch nog slechts 1.378 kilogram op de weegschaal. Dat extra gewicht is er ook niet voor niks, want de A110 E-ternité leent zijn accupakket van de Renault Mégane E-Tech Electric. Dan hebben we het niet over diens 40 kWh grote basisbatterij, neen: Alpine monteert meteen de grotere accu van bruto 62 kWh in de auto. Daarmee kan dit model 420 kilometer afleggen volgens de WLTP-cyclus. Om de gewichtsverdeling optimaal te houden hebben ze het accupakket trouwens wel in twee gezaagd, waarbij vier cellen voorin en acht cellen achterin de A110 liggen.

Tunersausje

Ook in de donorcarrosserie hebben de Fransen trouwens de zaag gezet, want zij die de Alpine A110 kennen merken meteen dat deze elektrische telg over een unieke optie beschikt. Zo kan het dak grotendeels open, wat wel manueel dient te gebeuren door twee panelen uit koolstofvezel te verwijderen. Daarnaast is dit ook het enige exemplaar zonder centrale uitlaat, en krijgt hij verder de stoerdere bumperlipjes mee van de A110 S. Een setje boze oogleden op de voorlichten gieten dan weer een fout tunersausje over de A110, terwijl de wit bestickerde achterruit moet verbergen dat die stiekem geen functie meer heeft aangezien het complete achtercompartiment propvol technologie zit. Over technologie gesproken: de A110 E-ternité beschikt binnenin over een uitneembare tablet in de plaats van een infotainmentscherm — maar zo handig.

Alpine A110 E-ternité 2022

Zie je hier meteen je ideale weekendwapen in, dan moeten we je teleurstellen: het gaat hier simpelweg om een prototype waar Alpine geen productieversie van plant. Wil je dus zo’n zuiver elektrische sportwagen, dan moet je nog steeds wachten tot pakweg 2026. Verwacht je dan wel meteen aan een intern dilemma, want voor de ontwikkeling van zijn A110-opvolger werkt Alpine samen met Lotus. Beide constructeurs zullen dus vrijwel tegelijk hun verwante sportievelingen op stroom presenteren.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités