Rijtest + video: Volvo C40 Recharge Twin (2022)

Volvo C40 Recharge (2022) test

Volvo heeft zijn eerste volledig elektrische model beet. De C40, een coupéversie van de razend populaire XC40 en dus zo goed als zeker van succes. Tijd om deze SUV made in Belgium van naderbij te gaan bekijken.

Juicht, natie, want België heeft er de productie van een tweede elektrische auto bij. Na de Audi E-Tron (en Sportback) in Vorst is deze Volvo C40 Recharge het tweede volledig elektrische model dat op Belgische bodem wordt geproduceerd. Al moeten we daarbij een semantische discussie uitklaren, want deze C40 is eigenlijk een coupéversie van de Volvo XC40, die met en zonder verbrandingsmotor in Gent van de band rolt.


Bekijk hier onze videoreview van de Volvo C40 Recharge:


Bekende fundamenten

Volvo geeft deze nieuwe C40 dus een afzonderlijke naam, net als Volkswagen dat doet voor de coupéversie van de ID.4 (ID.5) en BMW dat al jaren doet met de X3 (X4) en X5 (X6). Geen XC40 Coupé dus, maar C40. Handig in de communicatie, want daardoor kunnen de Zweden claimen dat ze nu hun eerste volledig elektrische model in de line-up hebben zitten. Een quick win om tegen 2030 alleen nog elektrische modellen uit te brengen.

Deze C40 heeft dus heel wat gemeen met de XC40. Te beginnen bij het CMA-platform, dat geschikt is voor klassieke verbrandingsmotoren, plug-inhybrides en volledig elektrische modellen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Polestar 2, die dezelfde basis gebruikt. De afmetingen van deze C40 zijn bovendien zo goed als identiek: zo is de coupéversie met 4,44 meter even lang, en met respectievelijk 1,87 meter 1,59 meter iets breder en lager dan de XC40 Recharge, de volledig elektrische XC40.

Volvo C40 Recharge (2022) test

Dalende dakpartij

Die laatste kreeg een tijdje geleden een lichte facelift, waardoor hij nog meer koetswerkonderdelen deelt met deze C40. De schuine koplampen bijvoorbeeld, de afdekking van het radiatorrooster, en het onderste gedeelte van de flanken tot en met de B-stijl. De dakpartij van deze C40 ligt zo’n 7 centimeter lager dan die van de XC40, de achterruit en bips gaan resoluut voor een eigen ontwerp, met dak- en kofferspoiler en unieke lichtblokken.

Dat heeft een nadelig effect op het zicht naar achteren, maar gelukkig slechts een beperkt effect op de interieurruimte. De C40 krijgt immers standaard een glazen panoramadak mee, dat als bijeffect heeft dat je kruin iets meer plaats krijgt. In de koffer is het verschil door de schuine achterklep iets groter, maar blijft het al bij al binnen de perken: 413 liter met de achterbank rechtop (419 liter in de XC40 Recharge), 1.205 liter als je de rugleuning neerklapt (1.295 liter in de XC40 Recharge).

Volvo C40 Recharge (2022) test

Een of twee motoren

Het dashboard wordt zowat rechtstreeks overgeheveld van de XC40, met als enige grootste verschil dat het in de C40 leder vermijdt, en zoveel mogelijk gerecycleerde materialen kiest. Dat werkt, want leder mis je echt nergens. De opvallende blauwe stoffen bekleding van de deurpanelen en tapijten hoef je gelukkig niet altijd te nemen. Het infotainmentsysteem draait ook hier op Google-software. Daardoor is de navigatiefunctie bijvoorbeeld uitstekend. Jammer dat Volvo iets te veel achter het scherm heeft weggestopt, waardoor je voor de temperatuur, zetelverwarming, en zelfs het resterende rijbereik en remenergierecuperatie op het scherm moet beginnen tikken.

Onder de motorkap – of liever: op de assen – laat deze Volvo C40 je kiezen tussen twee aandrijflijnen. De Single Motor, met een elektromotor op de voorwielen van 231 pk en een batterijcapaciteit van 69 kWh (67 kWh netto), en de Twin Motor. Die voegt een extra elektromotor toe op de achterwielen en verhoogt het totale vermogen daardoor naar 408 pk. De batterij is iets groter: die heeft in de Twin Motor een capaciteit van 78 kWh (75 kWh netto). Voor kenners van de Volvo-groep klinken die specificaties wellicht bekend in de oren: zowel de Polestar 2 als de Volvo XC40 bieden identiek dezelfde aandrijflijnen aan.

Volvo C40 Recharge (2022) test

Zware jongen

Wij trokken op pad met de Twin Motor, die met een sprinttijd van 4,7 naar 100 km/u een behoorlijk snelle jongen te noemen is. De topsnelheid is bij Volvo vandaag altijd begrensd op 180 km/u. In de praktijk profiteert die Twin Motor optimaal van het immer beschikbare koppel van 660 Nm, om zo atletische tussensprintjes te verzekeren. Je voelt wel altijd dat de C40 behoorlijk wat massa in beweging moet zetten: bijna 2,2 ton, waardoor de Volvo als C-segmenter het medische label ‘obees’ krijgt opgespeld.

Jammer genoeg is obesitas de welvaartsziekte van veel elektrische SUV’s, die de extra kilo’s van hun grote batterijpakket niet makkelijk krijgen verteerd. Wel in de ophanging en het rijgedrag, want de Volvo C40 vangt de schokken meestal relatief stug maar nooit echt oncomfortabel op, en gedraagt zich onverstoorbaar stabiel in het bochtenwerk. Maar het verbruik swingt bij frissere temperaturen de pan uit: dan blijft de C40 resoluut boven 20 kWh/100 km, waardoor je in plaats van de 444 WLTP-kilometers er maar een dikke 300 overhoudt. Bij warmer weer heeft de batterijcapaciteit merkbaar minder last.

Volvo C40 Recharge (2022) test

Prijzen

Volvo vraagt minstens 50.400 euro voor deze C40 Recharge, maar dan ben je alleen aangewezen op de Single Motor. Die lijkt ons voor deze SUV-coupé eigenlijk ook de aangewezen keuze. Wil je toch de Twin Motor, dan betaal je 59.795 euro, maar zit je meteen een uitvoering hoger en krijg je bijvoorbeeld standaard al een warmtepomp mee. Om de onvermijdelijke vergelijking met de XC40 Recharge te maken: die is zo’n 1.500 euro minder duur.

Volvo C40 Recharge (2022) test

Conclusie

Volvo heeft het met deze C40 slim aangepakt door twee vliegen in één klap te slaan: op de trein van de SUV-coupés springen en hem tegelijk alleen als elektrisch model aan te bieden. Daardoor slinken zijn verkoopkansen op de particuliere markt weliswaar flink, maar verstevigen de Zweden hun traditioneel sterke positie op de zakelijke markt. De C40 is logischerwijs iets minder praktisch dan de XC40, maar neemt daar verder wel alle kenmerken van over. Zowel positief als negatief.

Specificaties

Motor

Elektromotor vooraan + achteraan

Puissance

408pk

Couple

660 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste overbrengingsverhouding)

Transmission

vierwiel

Poids

2 185 kg

Vitesse de pointe

180 km/u

Prix de base

€ 59 795.00

0 à 100 km/h

4.70 sec

Coffre min.

413 L

Coffre max.

1 295 L

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités