Eerste test: BMW i4 M50 (2021)

Test BMW i4 M50 2021

BMW versterkt zijn elektrische aanbod met deze i4, de elektrische variant van de 4 Reeks Gran Coupé. Die wil het segment van de elektrische berlines een pak dynamischer maken.

Nieuwe elektrische auto’s zijn maar al te vaak SUV’s. De komst van een berline is dus al een hele gebeurtenis, laat staan als die berline een BMW-logo op de neus draagt. Dat logo brengt namelijk een reputatie op vlak van dynamiek en rijgedrag met zich mee.

Test BMW i4 M50 2021

Deze i4 heeft gelukkig niets van de bizarre esthetiek van de iX-SUV, maar lijkt op niets meer of minder dan een 4 Reeks Gran Coupé. Daar neemt hij de voorkant en het XXL-radiatorrooster van over, dat hier uiteraard maar een designelement is. Koeling is hier immers minder van belang dan bij een model met verbrandingsmotor. Voor de rest zijn het profiel, de lichtblokken en de proporties identiek. Met een lengte van 4,78 meter profileert de i4 zich als concurrent van de Polestar 2 en de onvermijdelijke Tesla Model 3. Ook al zegt BMW het niet met zoveel woorden, de Californiër is het belangrijkste target.

Traditioneel en modern

Vergeleken met die twee concurrenten kan de BMW rekenen op een stevige troef: de grote kofferklep. Die geeft toegang tot een volume van 470 liter, dat met neergeklapte rugleuning van de achterbank uitbreidt tot 1.290 liter. De interieurruimte is op alle plaatsen voldoende voor volwassenen van gemiddeld formaat, inclusief de hoofdruimte achteraan.

Test BMW i4 M50 2021

Het meest opvallende element in dit interieur bevindt zich vooraan, waar ten opzichte van de 4 Reeks met verbrandingsmotor heel de bovenkant van het dashboard veranderd is. Een grote gebogen module met twee schermen geeft je een panoramazicht op het instrumentenpaneel en het infotainment. Dat laatste draait op het nieuwe OS 8-systeem van BMW, dat kan uitpakken met uitgebreidere connectiviteit en heel wat apps die de “user experience” moeten verrijken. Daarmee bedoelen de Duitsers zowel parameters en rijmodi van de auto, maar ook entertainment zoals Spotify.

Test BMW i4 M50 2021

Al die functies – en nog heel wat andere – kun je uiteraard rechtstreeks bedienen op het touchscreen van 14,9 duim, maar ook via de iDrive-knop die nog steeds op de middenconsole aanwezig is – hoera voor veiligheid! Na wat training navigeer je met die draaiknop veel makkelijker en veiliger door de menu’s dan wanneer je al rijdend het touchscreen bedient.

In het algemeen vindt deze i4 voor de rest de auto niet opnieuw uit, dus als je vertrouwd bent met het merk, zul je hier ook snel je draai vinden. Geen kolossale schermen of overdreven complexe functies, maar wel een uitstekende ergonomie. Zo maakt BMW de elektrische overstap voor zijn klanten alvast makkelijker.

M op de bips

Ook technisch blijft de i4 nauw verwant aan de versies met verbrandingsmotor. Zijn platform deelt hij dus met de 4 Reeks en 3 Reeks, maar de batterij onder de vloer verlaagt het zwaartepunt en verbetert de gewichtsverdeling, die nu 50/50 bedraagt. Bij de lancering zet BMW twee versies klaar: de i4 eDrive 40, met 340 pk (250 kW) en de i4 M50, het eerste elektrische model met een M-logo. Die laatste gebruikt een motor van 258 pk (190 kW) vooraan en een exemplaar van 313 pk (230 kW) achteraan tot een systeemvermogen van 544 pk (400 kW) en 795 Nm.

De acceleraties zijn dus behoorlijk fors, of wat dacht je? Amper 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Maar dat viel ons niet het sterkst op tijdens de testrit, eerder de algemene dynamiek van de auto. Om de merkfans gerust te stellen: ja, deze i4 is wel degelijk een echte BMW. Hij blijft stabiel en gecontroleerd en gaat in de bochten nauwelijks overhangen. In het bijzonder in de Sport-modus, de meest geschikte modus om de bochtencombinaties in het eerste deel van ons testparcours aan elkaar te rijgen.

Test BMW i4 M50 2021

Het stuur is bijzonder goed afgewogen, de onmiddellijke reacties van het meteen beschikbare vermogen en koppel maken deze i4 efficiënt sportief. Die onmiddellijke respons vind je zelfs aan hoge snelheden: waar elektromotoren voorbij 130-140 km/u meestal ‘uitdoven’, blijven die van BMW doorduwen en reageren op elke duw op het gaspedaal. Zelfs bij snelheden die je op eender welke Belgische weg een enkeltje politierechtbank bezorgen (maar geen paniek: wij reden op de Duitse snelweg).

Elke acceleratie gaat bovendien gepaard met een specifiek geluid uit de speakers: de zogenaamde ‘Iconic Sounds’ die BMW samen met de beroemde componist Hans Zimmer ontwikkelde. Die geluiden houden het midden tussen een verbrandingsmotor die in de toeren klimt en een futuristisch Star Wars-achtig geluid. Lijkt amusant, maar op de lange duur gaat het vervelen en ben je blij dat je de soundtrack kunt uitschakelen. Maar geloof ons: deze i4 verdient zijn M-logo.

Test BMW i4 M50 2021

Reëel rijbereik

Maar zoek je het maximale rijbereik, dan moet je uitwijken naar de meer bescheiden eDrive 40. De nettocapaciteit van diens batterij (80,7 kWh) belooft 493 tot 590 kilometer aan WLTP-rijbereik, tegenover ‘amper’ 416 tot 521 bij de M50. Tussen aanhalingstekens, inderdaad, want die theoretische cijfers behoren niet alleen tot de hoogste in het segment, ze zijn ook realistisch. BMW geeft een gemiddeld WLTP-verbruik op van 18 tot 22,5 kWh/100 km, wij haalden tijdens onze dynamische testrit 21,8 kWh.

Een mooi cijfer dus, onder meer dankzij de effectieve energierecuperatie. Die kun je uiteraard manueel regelen, maar de predictieve regeneratiefunctie heeft ons echt verbaasd. Net als bij de concurrenten worden de snelheid en het afremmen (en dus de energierecuperatie) aangepast aan de topologie van de weg en met behulp van het navigatiesysteem ook aan de snelheidsbeperkingen. In dit geval werkt dat mooi progressief en effectief. Voor het opladen tot slot kun je de i4 aan de snellader leggen tot 200 kW, waardoor je tot 80 procent kunt bijladen in 30 minuten.

Test BMW i4 M50 2021

Prijzen

Zoals gebruikelijk bij een premiummerk blijft deze i4 buiten het bereik van heel wat portemonnees. De eDrive 40 begint vanaf 59.600 euro, de M50 kost bijna 14.000 euro meer (73.000 euro). Daar komen uiteraard nog de nodige opties bij. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 Long Range begint vanaf 56.990 euro, een Polestar 2 Long Range vanaf 48.899 euro.

Test BMW i4 M50 2021

Conclusie

Na een nichemodel (i3) en een overgangsmodel (iX3) is deze i4 BMW’s elektrische vlaggenschip. Officieel is die taak toevertrouwd aan de iX, maar deze i4 laat zien dat BMW nog steeds rijmachines kan bouwen en heel wat twijfelaars tot elektrisch rijden kan overtuigen. De Beiers laten zien dat het bij een elektrische auto niet alleen om rijbereik en acceleraties draait.

Specificaties

Motor

2 elektromotoren

Puissance

544pk

Couple

795 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste overbrengingsverhouding)

Transmission

vierwiel

Poids

2 215 kg

Vitesse de pointe

225 km/u

Prix de base

€ 73 000.00

0 à 100 km/h

3.90 sec

Coffre min.

470 L

Coffre max.

1 290 L

Rejet de CO2

0 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités