Gedaan met teasen, hier is de nieuwe Audi R8!

2016_audi_r8_new_picture

Na de gelekte foto die we gisteren al toonde kon het uiteraard niet lang meer duren voor we het officiële beeldmateriaal zouden te zien krijgen. Met andere woorden: hier is het paradepaard uit Ingolstadt: De Audi R8

Zoals gewoonlijk wordt er bij de onthulling van een nieuw model steeds beelmateriaal gelost links en rechts om ons warm te houden voor de officiële onthulling ervan. Maar het wachten is nu ook voorbij voor de onthulling van de nieuwe Audi R8, en dat betekent officieel beeldmateriaal van binnen- en buitenkant, met de nodige technische gegevens erbij als kers op de taart.

Op dieet

Audi heeft ook bij deze nieuwe R8 inspanningen gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen. Het Audi Space Frame chassis dat aluminium en carbon componenten combineert, zorgt voor een gewichtsverlies van 50 kg tegenover het vorige model - goed voor een totaal gewicht van 1.454 kg voor het topmodel, de V10 Plus.

Twee vermogens uit één blok

Enkel de geupdate 5.2 liter V10 motor gaat beschikbaar zijn tijdens de lancering, en gaat twee vermogens aanbieden. In zijn eerste variant geeft deze V10 540 pk en 540 Nm koppel en sprint daarmee van 0 naar 100 km/u in 3.5 seconden. Als je je voet naar beneden houdt, gaat de naald pas stoppen bij 325 km/u. De V10 Plus heeft met zijn extra vermogen genoeg aan 3.2 seconden voor de 0 naar 100 km/u en blijft doorgaan tot 330 km/u.

Tot 100% vermogen per as

De optie om in je R8 een manuele versnellingsbak te krijgen is verdwenen, en dat maakt dat de 7-traps S-Tronic de enige aandrijving is die kan geleverd worden.

Nieuw is dat het Quattro systeem een update heeft gekregen, wat ervoor zorgt dat het koppel in sommige extreme gevallen tot 100% op de vooras dan wel de achteras kan gezet worden.

Styling

Aan de buitenkant vallen standaard de LED koplampen op welke optioneel nog als Laser variant kunnen aangeboden worden, waarmee je tot 600 meter voor je zou kunnen zien. De schouderlijn zorgt dan weer voor een vloeiendere overgang tussen de wielen en koetswerk, wat volgens Audi de auto langer en meer dynamisch doet lijken.

De achterkant krijgt met de vernieuwde LED-achterlichten ook een ander voorkomen. Ze werden tevens boven de luchtinlaten in de bumper geplaatst wat een stoerdere look met zich meebrengt. Onderaan zien we dan de hertekende uitlaatsierstukken met een brede diffusor die het brede en lage aspect van de wagen helemaal in de verf zet. Voor de downforce krijgt de V10 Plus af fabriek een carbonnen vleugel mee, terwijl de 540 pk versie het zonder moet doen.

Aan de achterkant kunnen we net zoals bij de voorgaande R8 het kloppend hart terugvinden onder het grote raam.

Standaard komt de R8 op 19-duims lichtmetaal met 245/35 aan de voorkant en 295/35 rubber aan de achterkant terwijl optioneel er naar 20-duim kan gegaan worden met 245/30 en 305/30 banden.

De stopkracht wordt gegarandeerd door stalen remschijven op de standaard R8 en keramische remschijven voor de R8 plus variant.

In de cockpit

Binnenin kan je gaan zitten in nieuw ontwikkelde kuipstoelen. Opvallend is ook dat de volledige cockpit naar de chauffeur werd gericht. Het 12.3-inch Audi virtual cockpit systeem, waarmee we in de nieuwe TT al kennismaakten, heeft logischerwijs ook zijn weg naar de R8 gevonden. De klant kan kiezen voor een alcantara/leder bekleding of voor een volledig lederen interieur.

Het geluid kan een update krijgen door hulp van een 500 Watt Bang & Olufsen sound system, samen met de Audi phone box.

Wanneer in de showroom?

We verwachten de nieuwe R8 rond de zomerperiode in de showroom voor prijzen die starten rond € 165.000 voor de standaard V10 en € 187.000 voor de Plus variant.

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Stealth 16:03
Portrait de Stealth

Mooi uitstalraam en imagomodel. Maar ... de AMG GT is dus een stuk minder duur, is dat geen concurrent?

Techno Patat 19:13
Portrait de Techno Patat

In theorie zijn het andere klasse's (de AMG GT is 911-klasse, de R8 is 911-turbo/andere supercar) klasse. Maar in de praktijk maken klasse's geen zak uit voor de kopers van dit soort auto's en is de R8 net zo goed een AMG GT concurrent als dat de i8 dat is :-)!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités