3 extra varianten die wij willen zien in de Focus ST

ford-focus-st-facelift-08

Ford stelt vandaag de gefacelifte Focus ST met een nieuwe dieselmotor. Omdat wij nooit genoeg hebben, bedachten we drie versies die we nog graag van de Focus ST zouden willen zien.

een 210 pk sterke diesel

Ford breekt een nieuw segment op door met een dieselversie te komen, een markt waar ze met hun hot hatches nog niet actief waren. Maar waarom kiezen ze voor de 185 pk sterke 2.0 TDCi, als ze net een Ford Edge met 2.0 TDCi en 210 pk hebben voorgesteld? Moeten we nog een verrassing verwachten? Met die laatste versie zou de Golf GTD als concurrent meteen van tafel worden geveegd.

een 300 pk sterke benzinemotor

Misschien iets minder radicaal veranderend, maar net daarom realistischer. Ford heeft bij de vorige generatie de geroemde RS-variant gehad met een 300 pk sterke 2.5 benzinemotor onder de kap. Gesteld dat een eventuele nieuwe Focus RS er zou komen met wat meer vermogen - want nieuwe generaties krijgen àltijd meer vermogen - dan is er plaats voor een 300 pk sterke ST-versie. Van de vorige RS werd er toch ook een RS500 gebouwd? 300 pk te veel? Maak er dan 275 pk van, dan zit hij op vermogensniveau van de Renault Mégane RS 275 Trophy en de Seat Leon Cupra. Hoor ik daar iemand Ringrecord zeggen?

een die-hard variant

Zo'n Focus ST is allemaal wel leuk, en de verschillen de ST-uitrustingsniveau's zorgen ervoor dat je hem met zoveel Recaro-zetels kan uitrusten als je maar wil. Maar wil Ford geen extremere variant uitbrengen? Eentje zonder achterbank, zonder extra geluidsisolatie en zonder overbodige rijhulpsystemen? Ze zouden er een heleboel trackdayliefhebbers blij mee maken.

(foto: Ford Focus ST Trackster by Fifteen52)

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités