Column: is een Mercedes G-Klasse nog politiek correct?

Mercedes G politiek correct

Ik reed laatst een week met de Mercedes G-Klasse. Niet omdat het model zo brandend actueel is, wel om twee andere redenen waarvan er eentje te maken heeft met een stelletje ongeregeld.

Deze week werd de nieuwe, nu ja “vernieuwde” G-Klasse voorgesteld, maar dat was niet de drijfveer om nog eens met het uitgaande model op pad te gaan. De eerste reden om de “oude” G-Klasse van stal te halen was pure nostalgie. Toen ik een eeuwigheid geleden als beginnend journalist een G-Klasse mocht testen, was ik danig onder de indruk van zijn alles overheersende uitstraling, zijn terreincapaciteiten en zijn onversaagde inborst. De G was dan ook bedacht en ontworpen als militair voertuig en toen hij in 1979 op de markt kwam, was hij verre van een statussymbool. Gaandeweg en vijfendertig facelifts later, kreeg de G een cultstatus waardoor beroemde acteurs en voetballers er graag mee uitpakken.

Mercedes G Klasse

Tweede reden was het nieuwsitem van enkele weken geleden waarbij de actiegroep Tyre Extinguishers het nodig vond om de banden van een pak SUV’s plat te zetten in Gent. Om een statement te maken, want SUV’s en terreinwagens zijn volgens hen vervuilend en nergens voor nodig. De actie zelf is in mijn ogen verwerpelijk (doe iets ludiek, manifesteer, maar blijf met je fikken van andermans spullen af!), maar het zette me wel aan het denken. Vanzelfsprekend wil ik hier in geen geval de Mercedes G-Klasse viseren, maar is zulk type van grote en zware terreinwagen/SUV nog wel politiek correct? En moeten we onze mening bijstellen als hij straks met een volledig elektrische aandrijflijn wordt aangeboden?

Mercedes G Klasse

Bodyshaming, awoert!

Ik ben een echte autoliefhebber en hou van blinkende bolides in al z’n vormen en gedaantes. Ik ging bijna zeggen een petrolhead maar ik kan net zo goed vol bewondering zijn voor een EV. Meer nog, ik rij al jaren elektrisch en dat bevalt me prima. Maar ik word nog even opgewonden van een dikke Range Rover SV of… Mercedes G-Klasse. Tegelijk mogen we niet blind zijn voor maatschappelijke evoluties. Waar een schalkse opmerking van de baas 20 jaar geleden nog grappig was, vinden we dat vandaag absoluut niet kunnen (Bart De Pauw weet er alles over). En wie komt vandaag de dag nog weg met bodyshaming? Awoert! Moeten we dan ook de vollere koetswerkvormen van SUV’s gaan aanvallen?

Mercedes G Klasse

Ik vind van niet. Toegegeven, tijdens mijn testweek met de G-Klasse overviel me met regelmaat een klein gevoel van onbehagen en schaamte om met zulk groot en meer dan gemiddeld – het woord moet toch eens vallen – vervuilend bakbeest onderweg te zijn. Maar moet ik daarvoor gestraft worden? Alvast niet met boze blikken en al zeker niet met platte banden. Trouwens, zouden de dames en heren van Tyre Extinguishers de verwarming thuis altijd op 16 graden zetten? Staan ze nooit langer dan anderhalve minuut onder de douche? Bestellen ze hun geitenwollen sokken nooit online om die dan vervolgens met een vervuilend containerschip en dito bestelwagen te laten leveren? Het doet er weinig toe, want leven en laten leven, niet? En wie toch vervuilt, die moet maar betalen via andere hefbomen. Zoals via accijnzen op de brandstof of rijtaksen. Die mogen wat mij betreft voor bepaalde type voertuigen wat hoger. “De vervuiler betaalt” is een gezond principe, lijkt me.

Mercedes G Klasse

Elektrische G-spot

Binnenkort trekt Mercedes het doek van de volledig elektrische Mercedes EQG. Moet Kevin De Bruyne zijn G63 AMG dan inruilen voor een propere versie op stroom? Aan hem om te beslissen maar het zou zeker gefundenes fressen zijn voor zijn PR team die er meteen een duurzaam verhaal aan kunnen breien. Is de elektrificatie dan de G-spot die we moeten vinden om grote terreinwagens en SUV’s te aanvaarden? Gaan de moraalridders van Tyre Extinguishers nog steeds lucht uit de banden laten van de EQG? Ja, want dat doen ze nu ook met elektrische SUV’s. Stop daar toch mee, stelletje ongeregeld!

Mercedes EQG

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Raymond 09:36
afbeelding van Raymond

Ik zelf heb ook een G , ik vond het als kind al een fantastisch ding en moest er gewoon een keer een bezitten, hiervoor 5 jaar een tesla S gehad, rijd fantastisch maar geen ziel, het blokkerige is zoals een kind een auto teken, simpel.
Ik denk dat het produceren van bijvoorbeeld een tesla net zo vervuilend is als een benzine auto verbruikt in zijn bestaan, het maken en afvoeren gebeurd in arme landen en daar nemen ze het toch echt veel minder nauw als hier,
En ik zie het niet gebeuren dat je over 20 jaar nog met dezelfde tesla rijd, kwaliteit is niet te vergelijken als met een G

this 13:04
afbeelding van this

Je vergelijk is wel een beetje raar. Je vergelijkt het maken van een auto met het verbruik van een andere auto. Netto onderaan de streep is een EV beter en dat zal enkel maar verbeteren de komende jaren.

Los daarvan hoop ik dat de G-klasse blijft bestaan in zijn huidige vorm. En niet zoals Land Rover gedaan heeft met hun Defender.

Erik Klerckx 08:17
afbeelding van Erik Klerckx

Mijn moeder (god hebben haar ziel, vast wel) had bij uitzichtloze discussies over deze of geene voor- dan wel nadelen over wat dan ook, had altijd een salomonsoordeel klaar om de discussie te beslechten: het is allemaal zo lang als het breed is. Dat is ook bij de G zo. Want ondertussen zijn we allemaal vergeten dat olie de krachtigste energiedrager blijft, per kilo levert ze nog altijd de meeste energie. Twee zijn de moderne dieselmotoren van Mercedes vriendelijker voor het milieu, in de ice- categorie zelfs koploper van dat aspect betreft. En drie en zeer vooral: als je een Gelände koopt, kan je daar in principe minstens 30 jaar mee verder en als je dat effectief doet, levert dat een winst voor het milieu op die geen enkele e-auto kan inhalen. Want niks is vervuilender bij een auto dan het maken ervan.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws