Volkswagen ID.3 update gooit kinderziektes eruit… maar niet allemaal (2024)

Volkswagen ID.3 update 2024

Amper een jaar na zijn facelift krijgt de Volkswagen ID.3 nog eens een update, maar verwacht je deze keer niet aan andere looks. In de plaats daarvan krijgt hij een aantal nieuwigheden mee die we al van de andere ID.-modellen kennen… Zoals — stel je voor — verlichte knoppen onder het scherm!

Hij moest de nieuwe ‘Kever’ of ‘Golf’ worden voor Volkswagen, de ID.3, maar voorlopig kwam daar niks van in huis. De eerste toegewijde EV uit Wolfsburg pakte namelijk uit met best smaakgevoelige looks, twijfelachtige materialen en op zijn zachtst gezegd onwennige ergonomie. Die eerste twee zaken pakte Volkswagen intussen al aan middels een facelift, die een paar scherpe randjes aan het design en wat knappere materialen toevoegde. Op noemenswaardige aanpassingen aan het gebruiksgemak bleef het echter wachten, tot nu.

Gemiste kans?

Volkswagen heeft zijn ID.3 namelijk nog maar eens getrakteerd op een update en deze keer zet die uitsluitend in op de technologische kant. Dat begint met de introductie van een sterkere elektromotor voor de Pro S-versie, al gaat het vreemd genoeg nog niet om de nieuwe ‘APP550’-motor van pakweg de ID.7. In de plaats daarvan geven de Duitsers dezelfde 204 pk sterke krachtbron van de Pro-modellen een kleine boost, goed voor de 231 pk die neefje Cupra Born dus al jaren gewoon heeft. Het rijbereik blijft nagenoeg identiek met 559 kilometer uit een 77 kWh-accu, en dat geldt ook voor de snellaadcapaciteit van 175 kW… Al past Volkswagen wel het temperatuurmanagement van het batterijpakket aan, wat met name in de winter wat laadtijd moet schelen.

Volkswagen ID.3 update 2024

Naast ’s winters zou je ook ’s nachts de voordelen van deze update moeten merken. Dan zal je voortaan namelijk wél de aanraakgevoelige sliders voor de audio- en klimaatbediening vinden want die zijn eindelijk verlicht. Die ‘streelstrookjes’ zitten nu trouwens onder een nieuw 12,9-inchscherm waar een infotainmentsysteem met een geoptimaliseerde menustructuur en ChatGPT-integratie achter schuilt. Verder zit de draaiknop waarmee je de aandrijflijn bedient niet langer vast aan het bestuurdersdisplaytje, maar gewoon op een lekker bereikbare hendel op de stuurkolom… Al vind je hoger op die stuurkolom wel nog één gemiste kans. Zo kregen de Golf, Tiguan en Passat hun fysieke stuurknoppen al terug maar bij de ID.3 blijven die, ondanks het geklaag van klanten, gewoon aanraakgevoelig… Op naar de volgende update, dan maar?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws