Test: Volkswagen Touareg eHybrid facelift (2024)

Test Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Volkswagen heeft zijn grootste SUV vernieuwd en die Touareg pakt uit met meer technologie en meer comfort. Nog meer comfort dus, en dat op een auto die zijn platform al deelde met een aantal flink duurdere modellen… Dus wat denk je, is dit nu écht een Bentley Bentayga tegen een budget? Wij zochten het uit met de plug-inhybride eHybrid.

Tegenwoordig schaalt Volkswagen zijn nichemodelletjes naarstig terug, maar dat was ooit anders. Rond de millenniumwisseling voegde de VW-groep namelijk niet alleen grote namen als Lamborghini, Bentley en Bugatti aan zijn portfolio toe, maar ging ook Volkswagen zelf wat meer risico’s nemen. Met de New Beetle nam het merk bijvoorbeeld het voortouw in de retrorage terwijl het met de Phaeton plots ging spelen in het hoogste segment. Beide modellen was echter geen lang leven beschoren, maar toch is er één van de pot gerukte Volkswagen die drie generaties later nog steeds meegaat.

Eerste verlichte VW-logo

Dat is de Volkswagen Touareg, de grootste SUV van het merk… En groot is die zeker. Met zijn lengte van 4,9 meter en zijn breedte van bijna 2 meter mag die zich bijna meten met pakweg een Audi Q7 of zelfs een Bentley Bentayga. Dat is ook geen toeval want de Volkswagen deelt zijn MLB Evo-platform met dat tweetal. Zijn recente facelift trakteert hem op een nog bredere grille en een LED-strook tussen de twee nieuwe koplampen. Die laatsten zijn er van de HD-matrixsoort en beschikken over maar liefst 38.000 individuele pixeltjes, maar toch springt vooral achteraan de verlichting in het oog. Die zit er namelijk in een doorlopende balk waarop tegenwoordig zelfs het merklogo verlicht is – voor het eerst bij een Volkswagen.

Test Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Binnenin zijn de wijzigingen subtieler van aard. Zo pasten de Duitsers een paar nieuwe materialen toe waaronder een zachtere bekleding voor de middenconsole, want daar durfde je knie voorheen wel eens tegen botsen. Qua design blijft alles echter herkenbaar en dat geldt ook voor het infotainmentscherm van 15 inch en het bestuurdersdisplay van 12 inch. Die zitten nog steeds in één schijnbaar doorlopende glasplaat verwerkt, al schuilt er achter die glasplaat wel een aangepast infotainmentsysteem. Van fysieke knoppen is er dan weer amper sprake, wel integendeel: zelfs het stuurwiel werd bij de facelift vervangen door een exemplaar met Volkswagens berucht onhandige, haptische aanraaktoetsen.

R-wie?

Voor de bediening van de aandrijflijn vind je wel nog gewoon een stevige pook en dat is er in alle gevallen eentje van de automatische soort. Handbakken zijn er dus niet voor de Touareg en ook het motorengamma blijft best beperkt, of toch voor onze markt. Zo krijg je hier de keuze uit een 3.0-liter V6-dieselmotor of een 3.0-liter benzine-V6 met plug-inhybridehulp. Die laatste is er in twee smaakjes: als eHybrid of als R eHybrid, een sportieve topversie die het schopt tot 462 pk.

Test Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Wij hielden het in dit geval bij de eHybrid-zonder-R en eerlijk is eerlijk: vermogen kwam die ook niet bepaald tekort. Zo is zijn benzinemotor op zich al goed voor 340 pk en die krijgt nog eens bijval van een elektromotor in de achttraps transmissie met 136 pk. Werken beide optimaal samen, dan pompt deze Volkswagen 381 pk en 600 Nm koppel naar zijn vier wielen. Zelfs voor een zwaargewicht als de Touareg – deze eHybrid weegt leeg bijna 2,4 ton – is dat voldoende voor een 0-naar-100-tijd van 5,9 seconden en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u, dankjewel.

Zuipen na 38 kilometer

Rij je daarentegen in de elektrische modus, dan is het een ander verhaal. Met zijn 136 pk’tjes is de elektromotor namelijk maar net sterk genoeg om je giga-SUV op koers te brengen en stiekem houdt deze plug-inhybride dat ook niet zo lang vol. Achterin ligt namelijk een accu van 17,9 kWh waarvan 14,3 kWh effectief bruikbaar is, en tijdens onze verbruikstest bleek dat maar goed voor ocharme 38 kilometertjes elektrisch rijbereik. Nadien moet de V6-motor meehelpen en zo’n blok lust natuurlijk wel een slokje. Na 100 kilometer op één laadbeurt eindigden we zo op een verbruik van 5,8 l/100 km en rij je nadien door zonder te laden, dan stijgt de naald al snel richting 10 l/100 km.

Test Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Heel verwonderlijk zijn zo’n cijfers natuurlijk niet gezien zijn formaat, en daar krijg je dan ook flink wat ruimte voor in ruil. Zelfs met een extra accu onder de vloer blijft er nog 665 liter koffervolume over en heb je nog meer nodig, dan kan je de achterbank nog een beetje naar voor schuiven. Doe je dat echter niet, dan vinden zelfs volwassenen er riant plaats en voorin zit je al helemaal als een vorst. Kortom: veel comfortabeler of ruimer dan dit hoeft een cabine wat ons betreft niet te worden.

Bentley tegen wélk budget??

Daar is ook een reden voor want we verklapten het eerder al: deze VW deelt zijn genen met de Bentley Bentayga. Doe je dus – bij wijze van spreken – je ogen dicht wanneer je over een drempel rijdt, dan zou je zowaar geloven in zo’n Brit te zitten. Vooral indien je de Touareg met zijn nieuw afgestelde luchtophanging bestelt, rij je als het ware op wolkjes en hetzelfde geldt voor het complete gebrek aan rijgeluiden binnenin. Zelfs op de snelweg blijft het er fluisterstil en tenzij je flink op het gas gaat staan, kan je ook zelden zeggen of nu de elektromotor of toch de benzinemotor aan het werk is. Niet verkeerd dus, voor een auto die er in de ogen van de gemiddelde passant uitziet als de zoveelste Volkswagen Tiguan.

Test Volkswagen Touareg eHybrid 2024

Vergelijk je met andere woorden hun prijzen, dan is het verdict duidelijk: laat die Bentley links liggen en koop een Volkswagen Touareg, waarde aristocraat. Een eHybrid-versie als de onze krijg je namelijk mee vanaf je met precies 94.000 euro komt opdagen en een Bentayga kost gemakkelijk twee keer zoveel… Of wacht, 94.000 euro voor een Volkswagen? Klopt, en daarvoor krijg je dus ook maar de basis-Elegance mee. Die mag dan wel meteen over zaken als lederen bekleding, verwarmde zetels, een verwarmd stuurwiel, adaptieve cruise control, keyless entry en start en alle denkbare infotainment beschikken; om dat merklogo kan je niet heen… Zeker niet als je het verlicht.

Conclusie

Drie generaties en een facelift later is de Volkswagen Touareg uitgegroeid tot niets minder dan een uitstekend stuk automobiel. Toegegeven: zijn plug-inhybridetechniek is niet bepaald toonaangevend maar los daarvan is deze Volkswagen het toonbeeld van moeiteloos comfort en piekfijne afwerking. Dat maakt er echter ook een peperdure Volkswagen van en daar knelt natuurlijk het schoentje… Want net als bij de Phaeton van weleer geldt: als je voor hetzelfde geld een gelijkaardige Mercedes of BMW kan krijgen, waarom zou je dan voor een Volkswagen gaan?

Specificaties

Motor

3.0 V6 turbobenzine + elektromotor

Vermogen

381pk

Koppel

600 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 360 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs basismodel

€ 94 000.00

0 tot 100 km/u

5.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.80 L/100km

Min. kofferinhoud

665 L

CO2-uitstoot

47 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws