Rijtest: Mercedes-AMG GLA 45 S (2021)

Mercedes-AMG GLA 45 S 2021

Met de B-Klasse, GLA, GLB en CLA heeft Mercedes een hele hoop modellen afgeleid van de A-Klasse. Zowat al die modellen krijgen ook een AMG-variant. Dit is bijvoorbeeld de Mercedes-AMG GLA 45 S. Met 421 pk, maar zonder Drift-modus.

Een verrassing is het niet, deze Mercedes-AMG GLA 45 S. Stuttgart heeft met de A-Klasse-varianten enerzijds en met de AMG-varianten anderzijds twee ijzersterke commerciële wapens in handen. Zowat al die A-Klasse-varianten krijgen dus een AMG-variant: de mildere 35 AMG of de radicalere 45 (S), of een combinatie van beide.

Mercedes-AMG GLA 45 S 2021

Krachtigste viercilinder

Zo ook deze GLA dus, al was die in zijn voorgaande generatie ook al beschikbaar met een pretpakket uit Affalterbach. Maar deze generatie krijgt uiteraard dezelfde imposante vermogensboost als de A-Klasse: de drukgevoede vierpitter in het vooronder is in de ‘gewone’ 45 goed voor 387 pk, in de 45 S voor maar liefst 421 pk.

Die viercilinder heeft trouwens een heel ander karakter dan die van de GLA 35. In de ‘light’-versie is de motor een doorontwikkeling van het blok uit de GLA 250, maar de volbloed-AMG-versie gebruikt nog steeds een handgemaakt product met handtekening van de maker in kwestie. De vierpitter werd helemaal geoptimaliseerd: zo werd het blok 180 graden gedraaid voor een optimale luchtinlaat en –uitlaat, en werden onder meer de interne wrijving en koeling gefinetuned.

Het resultaat is dus op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Net als in de A-Klasse eigent dit blok met zijn 421 pk zichzelf de titel van ‘s werelds krachtigste productieviercilinder met turbo toe. Het koppel is met 500 Nm al even indrukwekkend, en dat heeft Mercedes-AMG geprobeerd hoger in de toeren vrij te geven, zodat de krachtsontplooiing wat geleidelijker gebeurt.

Mercedes-AMG GLA 45 S 2021

Voor- en achterwielen

Uiteraard is ook deze Mercedes-AMG GLA 45 S vierwielaangedreven. Het vermogen wordt tussen de voor- en achterwielen verdeeld, en dankzij twee elektronisch gestuurde meerschijvenkoppelingen ook tussen elk van beide achterwielen afzonderlijk. De basis is dus nog steeds voorwielaangedreven, maar afhankelijk van de rijmodus, de snelheid, stuurhoek, enzovoort gaat er steeds meer naar de achterwielen. Maar in tegenstelling tot de A-Klasse zit er op deze GLA geen Drift-modus. Al komt die achterkant natuurlijk wel vlot mee als je daarom vraagt.

De rest van het chassis werd natuurlijk ook aangepast om al dat vermogen de baas te kunnen. De ophanging is steviger, kan meer zijdelingse kracht aan en is verstelbaar over drie standen, van Comfort over Sport tot Sport+. Of: van stug over stugger tot stugst. Ook de remmen werden opgewaardeerd, al moeten ze in de GLA ruim 100 kilogram meer tot stilstand brengen dan in de A-Klasse. In de praktijk lukt ze dat aardig.

Mercedes-AMG GLA 45 S 2021

Razend en beschaafd

Over de praktijk gesproken: daar is deze GLA 45 S natuurlijk supersnel: 0-100 km/u gebeurt in 4,3 seconden, de topsnelheid is begrensd op 270 km/u. De motor geeft wel degelijk van jetje en heeft effectief zin om toeren te maken, in tegenstelling tot wat je van moderne koppelzwangere turboviercilinders verwacht. Alleen de geluidsbeleving blijft wat op de achtergrond, zeker vergeleken met zijn sissende, ploffende en knetterende voorganger.

Je kunt uiteraard spelen met de rijmodi, waarbij Comfort de vierpitter intoomt en de DCT-versnellingsbak met acht verzetten zijn reactiesnelheid laat zakken. Het veercomfort blijft wel te allen tijde stevig. Verder is het zaak je hoofd bij de rijmodi te houden, want er zijn er zes in totaal, en je kunt een hoop dingen nog eens afzonderlijk configureren. Mag het allemaal wat dynamischer, dan is de Sport+-modus dé rijmodus voor een hyperefficiënte en supersnelle machine. In de Race-modus en met het ESP de vrije loop begint de spielerei.

Mercedes-AMG GLA 45 S 2021

Prijzige omgeving

Verder is deze Mercedes-AMG GLA 45 S binnenin desgewenst luxueus of sportief, als je voor de indrukwekkende Performance-kuipzetels kiest. Combineer je die met het Aerodynamica-pakket van het koetswerk, dan is het resultaat bijna karikaturaal voor een SUV, maar goed, over kleur en smaak... Betalen doe je sowieso, want voor de 45 S betaal je maar liefst 70.785 euro. De 387 pk sterke versie zonder ‘S’ is met 66.308 euro amper goedkoper. Ons testexemplaar zette trouwens een bedrag van net geen 85.000 euro onder de streep. Jawel, voor een SUV uit het C-segment.

Mercedes-AMG GLA 45 S 2021

Conclusie

Voor Mercedes is het een logische stap en een gegarandeerd succes om ook van dit A-Klasse-derivaat enkele AMG-modellen aan de catalogus toe te voegen. Maar deze Mercedes-AMG GLA 45 S is gelukkig niet zomaar een snelle en karakterloze invuloefening. Dit is wel degelijk een geslaagde snelle SUV, die bulkt van de prestaties. En die daar ook een peperduur prijskaartje tegenoverstelt.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

421pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

8-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 765 kg

Topsnelheid

270 km/u

Prijs testwagen

€ 84 542.70

Prijs basismodel

€ 70 785.00

0 tot 100 km/u

4.30 sec

Gemiddeld testverbruik

9.60 L/100km

Min. kofferinhoud

435 L

Max. kofferinhoud

1 430 L

CO2-uitstoot

210 g/km

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Yannick 22:05
afbeelding van Yannick

oké hier ben ik echt wel fan van...
dit in AMG is ook zoooveel beter/leuker dan de zoveelste A45...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws