Prototypetest: Mazda MX-30 (2020)

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

Begin dit jaar kregen we de eerste elektrische Mazda op het autosalon van Brussel te zien. Die MX-30 moet zowat de belangrijkste nieuwigheid van het merk zijn sinds de MX-5. Want hoewel de Japanners de kar van de EV steeds van zich afduwden springen ze er nu toch op. Autofans ging op pad met een prototype.

Dit najaar zal Mazda haar MX-30 uitrollen naar de klanten. Een auto die vorig jaar (in conceptvorm) als een donderslag bij heldere hemel kwam. Want het automerk dat synoniem staat met de wankelmotor en weinig geloof hecht aan elektrificatie komt plots tóch met een EV op de proppen. Uit noodzaak om haar CO2-uitstoot in Europa te temperen, dat geeft het Japanse merk grif toe. Al zegt het daar meteen bij dat het daarom niet zo maar iets uit haar mouw wilde schudden. De MX-30 moest aanvoelen en rijden als een Mazda. Dringend tijd dus om op pad te gaan met een MX-30 in vermomming!

MX of CX?

Die vermomming is geen afplaktape of opgeschroefde panelen die het geheel onherkenbaar maken. Nee, Mazda pootte de aandrijflijn van de MX-30 in een CX-30 (jep, die namen kunnen wel eens verwarrend worden). Niet geheel onlogisch, want beide crossovers delen hetzelfde platform. Je kan dus gerust stellen dat de MX-30 eigenlijk de elektrische variant van de CX-30 is. Of toch niet helemaal, want MX-30 (de EV dus) krijgt een compleet eigen styling. De MX-30 moest vooral een (milieu)vriendelijker gezicht krijgen. Zo is de grill een stuk kleiner, is er bijna geen chroom gebruikt en zou hij je met een glimlach tegemoet moeten komen. De optionele two-tone zorgt dan weer voor een iets futuristischere look.

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

Zijn sympathieke smoelwerk zorgt wel voor een meer bollig uiterlijk, we missen een beetje de scherpe lijnen van de CX-30. Binnenin zet de milieuvriendelijke trend zich alvast verder. Zo zijn de portieren deels uit gerecycleerde PET flessen, is het leder een veganistisch alternatief en zien we hier en daar natuurlijke kurk waar je normaal zwart plastiek verwacht. Kurk zit trouwens in het DNA van Mazda, 100 jaar geleden was Mazda nog gewoon een kurkfabrikant in plaats van automaker. Verder is het interieur niet anders dan wat je van Mazda de laatste jaren mag verwachten. Lekker strak dus, al is de MX-30 met zijn lichte zetels en zwevende middenconsole net wat frivoler dan je gemiddelde Mazda met verbrandingsmotor.

Analoog vort maken

Terug naar het prototype! Onder de kap geen verbrandingsmotor, wel een 141 pk en 265 Nm sterke elektromotor. Op zich bescheiden cijfers voor een elektrische aandrijving, maar bij een elektromotor komt het maximale koppel vrij vanaf nul toeren per minuut. Daarom zijn EV’s enorm vinnig, al hebben ze bij Mazda de vinnigheid er opzettelijk wat uitgehaald. Duw je de MX-30 op zijn staart, dan krijg je geen verschot in je nek maar een graduele koppelcurve. De voortgang die gemaakt wordt doet nog het meest denken aan dat van een analoge, vlottere diesel.

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

De sprinttijd van net geen 10 seconden is daardoor niet iets om mee uit te pakken in elektroland... maar geloof ons, met een Tesla in 3 seconden naar de 100 gaan, dat ben je na twee keer ook wel beu. Oké, twintig keer. Daarenboven is Mazda zich er ter degen van bewust dat de MX-30 voorwielaangedreven is. Niet de ideale set-up voor massa's instant koppel. Vraag dat maar aan de strafste Hyundai Kona met 204 pk. Trop is teveel voor de vooras. Die fout wilde Mazda duidelijk niet maken. Een softwarematige koppelcurve heeft tenslotte als extra voordeel dat de batterij niet te snel leegloopt. Met een batterijcapaciteit van maar 35,5 kWh schuift Mazda opvallend weinig jus naar voren in haar MX-30. Al zit daar een strategie achter.

Ecologie = juiste vorm van EV

Kijk, Mazda gelooft niet echt in de elektrische auto. Of iets correcter: Mazda gelooft niet in de huidige manier dat EV's worden gecreëerd. Met een zo groot mogelijke batterij, zo straf mogelijke elektromotoren en een zo hoog mogelijk prijskaartje. Volgens de Japanners zijn die hyper-EV's dan ook geen ecologische stappen maar prestigemodellen. Als je in een CX-30 of Mazda3 een benzinemotor met zo'n 140 pk krijgt... waarom zou het elektrisch alternatief plots 400 pk moeten hebben?

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

Diezelfde lijn trekken ze door voor de accu. Zo'n batterij van 100 kWh is aardig natuurlijk. Het maakt de wagen echter zwaarder, duurder en minder ecologisch. Want die accu zou je ook kunnen verdelen over 3 auto's. Het resultaat is evenwel een MX-30 die volgens Mazda zo'n 200 kilometer ver moet geraken. De Japanners counteren echter meteen door te stellen dat de Europeaan gemiddeld amper 48 kilometer per dag rijdt. De range anxiety moet dus aangepast worden naar een realistische mindset.

Verrassend plezant

Met die mindset stapten we ook in het prototype. Want met de nodige EV-kilometers onder de riem merken we zelf ook dat je in het dagelijkse leven bijna nooit honderden kilometers in één trok aflegt. Doe je dat wel, dan zijn er momenteel nog honderden andere alternatieven voor de elektrische auto. Nu goed, hoe rijdt deze MX-30? Wel, hij heeft alvast een boude stelling te vervullen. Want de ingenieurs zeggen bewust voor de "MX"-benaming te hebben gekozen omdat na de MX-5, dit de best sturende auto van het merk is.

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

Eerlijk? Bij de eerste kilometers voelt de MX-30 vooral aan als een SUV. Pas wanneer je het bochtenwerk opzoekt merk je dat hij verrassend capabel is. De MX-30 laat zich voorspelbaar van bocht tot bocht loodsen met een aangenaam communicerend stuurgedrag. Je verliest het gevoel dat je met een logge crossover onderweg bent (1.6 ton) en de lage plaatsing van de batterij doet wonderen voor het zwaartepunt. Extra onderstreept door een verstevigend frame rond de Panasonic-batterijen die de MX-30 maar liefst 40% stijver maakt dan een CX-30.

Ga echter niet denken dat Mazda hier een sportieveling neer probeert te zetten. Nee, net zoals bij de MX-5 is er een aangename rolbeweging van het chassis merkbaar waardoor de MX-30 ook op slechtere wegen comfortabel voor de dag kan komen. Om maar te zeggen dat deze elektrische crossover vooral plezant rijdt. Niet hypersnel of hothatch-uitdagend, gewoon plezant. En daar durven sommige van zijn concurrenten wel eens te kort schieten.

Spelbreker op de loer

We moeten het Mazda dan ook geven, ze hebben hier écht wel een elektrische Mazda neer weten te zetten. Alleen is het dan misschien wel wat zonde dat ze dit verpakken in een hogere crossover-verpakking. Al begrijpen we dat de boekhouders zo'n crossover als de grootste kanshebber zien om volume te draaien. Over boekhouders gesproken, Mazda zet de MX-30 dit najaar in de markt vanaf 33.490 euro. Daarmee is hij stukken goedkoper dan zijn naaste concurrent, de Hyundai Kona Electric. Die kost minimaal 38.999 euro maar krijgt wel een iets grotere accu van 39.2 kWh.

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

Spelbreker in dit verhaal is evenwel de eveneens nieuwe MG ZS EV. Die legt een net iets hogere range voor dankzij een accu van 44,5 kWh, is ruimer aan boord én kost ochot ochere amper 30.985 euro. Tegenover deze MX-30 rijdt die wel als een slappe vod... maar dat heeft Nissan ook nooit tegengehouden om tonnen Qashqai's te verkopen. Struikel je tenslotte over die beperkte range van deze MX-30? Dan biedt Mazda binnenkort een range-extender aan in de vorm van een compacte wankelmotor op benzine. Jep, de wankel is terug... maar niet helemaal zoals we gehoopt hadden.

Conclusie

Deze MX-30 zal de EV-markt niet op zijn kop gaan zetten. Toch is het straf dat hoewel Mazda geen échte ambities heeft in de EV-markt, ze een auto met zo veel karakter naar voren weten te schuiven. Het bewijst alvast dat ze bij Mazda niet houden van halfbakken werk. Dat merk je in heel het gamma en ook in deze MX-30. Een werkwijze waar menig concurrent nog iets van kan leren. Want de generische producten in autoland zijn er in overvloed. Bij Mazda zal je die alvast niet tegenkomen.

Mazda MX-30 rijtest preview 2020

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

141pk

Koppel

265 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 620 kg

Topsnelheid

140 km/u

Prijs basismodel

€ 33 490.00

0 tot 100 km/u

9.70 sec

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws