Rijtest: Mercedes C 300 de Break Plug-in (2020)

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Met de "C 300 de" schuift Mercedes een fiscaal interessante plug-in het toneel op voor de notoire veelrijder. Want de C 300 de gebruikt een elektromotor én... een dieselmotor. Een gezonde combinatie? We doen de test.

Zeg je plug-inhybride, dan denk je meteen aan een benzinemotor die hulp krijgt van een elektromotor en accu. Sinds kort dekt die uitleg de lading niet meer, want Mercedes pompte terug leven in de diesel-plug-in. Het resultaat is dat je een rits modellen van het merk met de sterk kan krijgen in twee plug-invarianten. Eentje op benzine én eentje op diesel.

Koosjer

De reden daarachter is best bewonderenswaardig. Mercedes stelt namelijk dat haar moderne dieselmotoren nog amper NOx uitstoten én minder CO2 de lucht in blazen dan een benzine-alternatief. Kortom: volgens Mercedes is de diesel van het heden koosjer. Maar wat doe je als steden ongeacht de positieve evolutie besluiten de dieselmotor te bannen? Wel, je zorgt voor back-up. Elektrische back-up.

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Want dankzij de elektromotor kan deze C-Klasse Break in theorie emissievrij door de stad zoemen, om daarna op de autosnelweg beroep te doen op zijn zuinige dieselmotor. Het wist meteen ook één van de grote zorgpunten van de klassieke plug-in uit. Want concurrenten op benzine durven, eenmaal de accu leeg, wel eens serieus dorstig voor de dag komen. Niet onlogisch, want de benzinemotor moet ook nog eens de gehele elektrische aandrijflijn meezeulen. Een handicap van vlot enkele honderden kilo's.

Zoals grote broer

De theorie achter deze C 300 de zit dus snor. Krijgen we het echter ook warm van de praktijk? Ben je een trouwe Autofan, dan weet je dat we eerder al onder de indruk waren van de E 300 de Break (VIDEO), het grote broertje van deze C 300 de Break. Gezien het feit dat deze C plug-in dezelfde hardware als de E plug-in gebruikt zal het besluit niet al te hard afwijken.

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Die hardware bestaat uit een 2-liter turbodiesel van 194 pk (400 Nm) gekoppeld aan een elektromotor van 122 pk. Systeemvermogen? 306 pk en 700 Nm koppel. Dienen we evenwel ook te vermelden; dankzij de elektro-aandrijving met een accu van 13.5 kWh stijgt het gewicht naar de 2 ton. Zowat 300 kg meer dan een C-Klasse 180 d. Toch al vlot 4 passagiers die je continu extra mee moet sleuren...

+1.000 km!

Nu goed, als leasingrijder wil je natuurlijk weten hoe ver je met deze C 300 de geraakt! Wel, +1.000 kilometer. Toch in combinatie met een volle dieseltank. De elektrische aandrijving is goed voor ruwweg 40 kilometer aan range. Mik op een 30 kilometer in koude temperaturen en op +40 kilometer bij temperaturen ronde de 20 graden. Daarmee legt deze C 300 de zowat dezelfde waarden voor als zijn voornaamste concurrenten (denk: BMW 330e en Volvo V60 T8).

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Daarenboven neemt hij alle sterktes van de huidige C-Klasse over. Want hoewel een grob zwaarder, verbergt de C 300 de goed zijn gewicht. Een comfortabele dynamische stationwagen met achterwielaandrijving is het resultaat. Met stevige prestaties - zowel door diesel als elektromotor -, een vlekkeloze afwerking (zolang je weg blijft van "pianolak" op de middenconsole) en genoeg ruimte voor vier passagiers.

Kofferklap

Kijk, qua totaalpakket kan het tellen dus, deze C 300 de. Al herbergt de plug-invariant van de C-Klasse ook een duistere zijde. Te beginnen met de koffer. Het is namelijk overduidelijk dat Mercedes bij de lancering van de huidige C-Klasse in 2013 geen plug-in op de planning had staan. Resultaat? De accu vindt knullig zijn weg naar de koffer en vreet een serieus stuk aan laadruimte weg. Zonder twijfel doet de nieuwe generatie C-Klasse (die volgens geruchten eind 2020 het levenslicht zal zien) het een stuk beter.

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Daarnaast is er ook nog de achilleshiel van de dieselmotor: het gebruik. Dieselmotoren van tegenwoordig renderen namelijk alleen maar bij dagelijks intensief gebruik. Maal je amper kilometers, dan geraakt binnen de kortste keren de gehele zuiveringsfabriek achter de dieselmotor verstopt. Met alle (financiële) gevolgen van dien. Wat dus als je net buiten de elektrische range van de C 300 de werkt en dagelijks de laatste 5 kilometer van je rit de dieselmotor aanzwengelt? Een vraagstuk waar we nu geen antwoord op hebben.

Lange-afstands-machine

Kortom: Eigenlijk is deze C 300 de voorbehouden voor absolute veelrijders. Vertegenwoordigers, internationale zakenmannen of langeafstandstaxichauffeurs. Alleen... is de elektromotor dan nuttig? Want een C 220 d Break is op de snelweg waarschijnlijk nog zuiniger dan deze C 300 de (wegens 300 kg minder aan gewicht).

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Wel, daar komt de fiscaliteit in het spel. Want deze plug-in is met zijn instapprijs van 50.457 euro nog geen 6.000 euro duurder dan zo'n C 220 d én 100% aftrekbaar. Daarenboven betaal je minder dan de helft aan maandelijkse VAA (circa 144 euro versus zo'n 355 euro). Waardoor je de meerprijs van deze plug-in in Vlaanderen op 4 jaar dubbel en dik "terugverdient". Dankjewel, regering.

Conclusie

Kan je voorbij de fors geslonken kofferruimte, dan is deze C 300 de Break een dijk van fiscale optimalisatie. Met alle sterktes van Mercedes, gekoppeld aan een diesel met mussendorst en een overtuigende elektromotor. 100% aftrekbaarheid zonder range-zorgen of potentieel hoge brandstofrekeningen, dat zijn de sterktes van deze plug-indiesel.

Mercedes C 300 de break plug-in rijtest review 2020

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn + elektromotor

Vermogen

306pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

9-trapsautomaat

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 955 kg

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

5.70 sec

Gemiddeld testverbruik

2.80 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Selim Tuteleers 11:05
afbeelding van Selim Tuteleers

2.8l /100km testverbruik
Hoe kan je dit weten al je met moeite
3 dieselbakken ermee leeggemaakt hebt?
Moet je dit niet zien vanaf 10000km
Met al die fick fack techniek erbij?

Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Vandaar ook het woord "testverbruik". Wat je verbuikt tijdens een test, of die nu 1km of 10000km is.

tomtom 15:44
afbeelding van tomtom

Gelieve bij testverbruik ook getankte en verbruikte elektrische energie op te geven, aangezien die niet gratis is en ook gekend dient te zijn. Gewoon elektrische energie negeren in verbruikcijfers is puur bedrog als je er even over nadenkt.

C300de rijder 22:00
afbeelding van C300de rijder

Ik heb een C300de break sinds 3 weken. Nu ondertussen al een 4000km.
Doe 1200km met een tank van 50 liter. Gecombineerd 3,5 liter

Fred 10:17
afbeelding van Fred

Fijn dat jij als echte gebruiker commentaar/input geeft

Tommy 07:15
afbeelding van Tommy

Een break kies je voor de grotere koffer ruimte of in ons geval, om de honden mee te nemen. Maar wat heb je er aan als ze net zoals bij de E300 zo'n dom hoogteverschil in de koffer hebben?
Ik loop hier nu niet onmiddellijk warm voor.

Geert Gallet 21:35
afbeelding van Geert Gallet

Elektrische verbruik valt tegen. 28 kWh per 100km.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws