Rijtest: Mercedes CLA 250e plug-in (2020)

Stilaan krijgen alle conventionele wagens hun plug-inhybride variant. Dat is ook bij de Mercedes CLA niet anders. Wij namen de CLA met stekker mee voor een test.

De trend van het downsizen is de afgelopen jaren veranderd in een trend van elektrificeren. Ook bij Mercedes bewandelen ze dat pad. Tegenwoordig hebben zowat alle modellen een plug-inhybride versie die vlot naast de conventionele benzine- en dieselmotoren gezet mag worden. Bij de CLA heet die versie CLA 250e. Net zoals bij de A-Klasse dus.

viercilinder-bliksem

De architectuur van zo'n plug-inhybride is tegenwoordig gemeengoed. Een elektromotor staat de benzinemotor bij, in dit geval drijven beide motoren de voorwielen aan. Mercedes nam voor de constructie een 1.3 turbobenzine met 160 pk van Renault-makelij en paste daar zijn eigen hocuspocus op toe. Gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 75 kW vormen beiden samen een systeemvermogen van 218 pk en 450 Nm. De overbrenging gebeurt geruisloos via een gerobotiseerde achttraps-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Rijtest: Mercedes CLA 250e plug-in (2020)

Om de elektromotor te voeden, wordt in de CLA 250e een accu met een capaciteit van 15,6 kWh geplaatst. Deze extra voeding voor je motor heeft wel een keerzijde: je draagt namelijk 150 kilogram extra mee in je CLA. De accu kan je opladen aan een gewone stopcontact thuis of via de snellader; al laadt het systeem daar maximaal aan 24 kW.

eerst de batterij leeg

Mercedes heeft de CLA 250e zodanig geprogrammeerd dat je zo vaak mogelijk op elektriciteit rijdt. Volledig elektrisch raak je volgens Mercedes 69 kilometer ver, met een normverbruik van 1,4 liter per 100 km. Wij haalden met een volle accu telkens iets meer dan 40 kilometer actieradius alvorens de wagen definitief overschakelde op benzine. Dat kan aan de weersomstandigheden liggen want de lagere temperatuur zorgde voor een kleiner bereik. Met de benzine ben je best zuinig, want vanwege gewichts- en plaatsbesparing is de tank nog maar 35 liter groot. Een goeie zaak dus, dat de CLA e vooral in elektrische modus bolt. Daartoe zijn er ook een aantal trucjes, zoals het inschakelen van de adaptieve snelheidsregelaar die al eens vaker de remenergie zal recupereren. Verder kan je ook het navigatiesysteem inschakelen zodat het systeem het verloop van je traject mee kan bepalen en erop kan anticiperen.

Rijtest: Mercedes CLA 250e plug-in (2020)

De Mercedes CLA 250e Coupé staat voor 43.923 euro in de catalogus. De CLA Shooting Brake met stekker kost je minimaal 45.133 euro. Daarmee is de CLA 250e Coupé iets duurder dan de conventionele CLA 250 Coupé, die met 224 benzine-pk's in dezelfde regionen vertoeft. Opties dikken de prijs wat aan, maar dat is evenzeer het geval bij de concurrentie. Wie die concurrentie dan is? Een rechtstreekse concurrent is er voorlopig niet voor deze vierdeurscoupé met stekker, aangezien automerken in deze klasse nogal eens voor een crossover kiezen zoals BMW met de X2, of ze spelen in een andere afwerkingsklasse zoals de Kia ProCeed, die zelfs geen plug-inhybride in de aanbieding heeft.

Rijtest: Mercedes CLA 250e plug-in (2020)

conclusie

Met deze CLA 250e maakt Mercedes de CLA Coupé een stuk aantrekkelijker voor wat zijn belangrijkste doelgroep moet zijn. Voorheen waren de diesels het best verkocht voor dit model, maar het zou zo wel eens kunnen dat de CLA 250e voor een omslag kan zorgen. De verleiding moet echter niet alleen van de motor komen, want de lijnen van de CLA zijn nog altijd een streling voor het oog. De catalogusprijs maakt hem minder geschikt voor particulieren dan de mainstream benzineversies, al gokken we dat Mercedes met deze plug-in-CLA zijn pijlen richt op de bedrijfswagenmarkt.

Specificaties

Motor

1.3 turbo benzine + elektromotor

Vermogen

218pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 625 kg

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 43 923.00

0 tot 100 km/u

6.80 sec

Gemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

390 L

CO2-uitstoot

23 g/km

BIV

€ 46.00

Rijtaks

€ 94.00

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws