Rijtest: Peugeot 208 1.2 PureTech Auto (2020)

Peugeot 208 2020 rijtest review Autofans

De Fransen weten als geen ander kleine karretjes in elkaar te schroeven. Waardoor de oogst van een nieuwe generatie hatchback op Franse velden nooit gezien mag worden als een fait divers. Peugeot is klaar met haar nieuwe 208... en dat zal je geweten hebben!

Al sinds de jaren 70 heeft Peugeot een compacte hatchback in haar gamma staan. Met inzendingen zoals de 205 - een auto die het merk van bankroet redde - en de 206 CC - een auto die een nieuwe trend startte -, is het wel duidelijk dat Peugeot verknocht is aan haar kleintjes. Opvolging voor de 208 is dan ook geen sinecure. Want die opvolger moet torenhoge verwachtingen inlossen. Kwam er na de 205 nog de 206, 207 en 208, dan heet Peugeot's nieuwste niet 209 maar wel... euhm... terug 208.

In conceptfase gebleven

Het één en ander kan er mee hebben te maken dat de 208 het voorbije decennia uitgroeide tot een absoluut instituut voor Peugeot. Waardoor het merk slim genoeg is om de naam te behouden. kwestie van tante José en kleinzoon Kenny niet in verwarring te brengen. Daarenboven is het zelfs voor een persoon met vergevorderde dementie onmogelijk om de vorige 208 te verwarren met de nieuwe 208. Want designer Yann Beurel mocht onder het goedkeurend oog van Gilles Vidal een heerlijk fraaie hatchback pennen. De nieuwe 208 lijkt op een conceptauto die Peugeot was vergeten te normaliseren.

Peugeot 208 2020 rijtest review Autofans

Kijk maar naar die led-dagrijverlichting vooraan die klauwt in het wegdek, de doorlopende lichtenpartij op de bips en de zwarte wielbogen. Veel mooier dan dit komt het huidig aanbod van hatchbacks niet. Het Faro gele kleurtje is zelfs compleet standaard op de 208. Van instapper tot GT-variant. Awoert aan het grijze autolandschap, moet Peugeot gedacht hebben. Awel, ze hebben potverdorie gelijk!

Scheel als een otter

Het leek dan ook Peugeot haar ambitie om al haar kunnen in deze 208 te stoppen. Eveneens aan de binnenzijde. De boordplank is opvallend volwassen voor een kleine Franse stadsauto. Op een goede manier. Want volwassen staat bij de Fransen gelukkig niet meer synoniem aan saai. De basisversies staan dan nog wat kaal in hun schermpraal, de hogere uitvoeringen maken ten volle gebruik van Peugeot's i-cockpit 3D. In mensentaal: een digitaal scherm pal voor de neus dat speelt met 3D effecten. Na twee minuten staren ben je daar zo scheel als een otter van. Wat er meteen ook voor zorgt dat je ogen op de weg blijven. Slimme truc van Peugeot...

Peugeot 208 2020 rijtest review Autofans

Ongeacht de digitale praal steekt het interieur van de 208 opvallend kwalitatief in elkaar. Dat zeggen we omdat Franse auto's niet altijd synoniem stonden met bouwkwaliteit. Deze 208 lijkt zo van een Duitse band te rollen. Tot op een punt dat het bijna eng is. En net als je bijna een zenuwinzinking van ongeloof krijgt, is daar het vakje in het deurpaneel zonder stoffen bodem waardoor alles dat je er in propt lekker rammelt. Oef, een Frans herkenningspunt gevonden.

Puretech present

Over Franse herkenningspunten gesproken, Peugeot heeft zich de voorbije jaren onlosmakelijk verbonden met haar 1.2-liter driecilinder turbobenzine. Die Puretech staat ook in deze nieuwe 208 paraat. Desgewenst met 100 dan wel 130 pk. Een simpelere versie met 75 pk bestaat ook maar die dient enkel maar om de basisprijs verder naar beneden te krijgen. Wij gingen alvast op pad met de 208 GT-Line met 130 pk sterke uitvoering van die driecilinder. Gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Jawel, acht. Dat is één versnelling per 50 centimeter 208! Dat de compacte hatchbak daardoor kwiek voor de dag komt spreekt voor zich. De hernemingen zijn meer dan vlot, al zouden we niet ongelukkig worden van zelf te moeten roeren in de versnellingsbak. Nu, er waren tijden dat je best zo ver mogelijk weg bleef van een Peugeot met automaat, die dagen liggen nu echt wel achter ons.

Peugeot 208 2020 rijtest review Autofans

Los daarvan rijdt deze 208 als een grote. Stil, comfortabel (al is de velgenmaat op de GT-Line misschien een tikje te groot) en leuk. Niet sportief, niet hard, gewoon leuk. Het is een term die automerken wat vergeten zijn in hun zoektocht naar extreme luxe of extreme sportiviteit. Het klein stuurtje voegt daar enkel kruiding aan toe. Je krijgt spontaan zin om te laveren in het verkeer met deze 208. En de driecilinder voorin, die bromt gewiekst mee. Is zo'n benzine niet je ding? Dan schuiven de Fransen ook nog een diesel (moet dat echt?) en een volledig elektrische variant (e-208) naar voren. Voor ieders wat wils dus!

Correct geprijsd... maar niet goedkoop

Met de nieuwe 208 neemt Peugeot het alvast op tegen straffe concurrentie. Want alle grote spelers werden recent vernieuwd. Van Renault Clio, over Opel Corsa (die zijn genen deelt met deze 208) tot Ford Fiesta. Met zijn basisprijs van 14.457 euro plaats de 208 zich merkelijk laag in het segment. Al heb je dan natuurlijk wel een absolute kale versie. Voor een variant met de 100 pk sterke driecilinder ben je minimaal 17.431 euro kwijt. Kijk, daarmee prijst hij zich al meer tussen de concurrentie. Wil je dan ook nog wat levensvreugde, dan kan je een 208 naar je zin samenstellen voor net geen 20.000 euro.

Peugeot 208 2020 rijtest review Autofans

De door ons geteste GT-Line tikt af op 25.980 euro. Klinkt als een hoop geld voor een compacte auto maar een gelijk uitgeruste Volkswagen Polo R-Line met minder motor (lees: 115 pk) en handbak gaat vlot richting de 30.000 euro. Of hoe er op kleine auto's al lang geen kleine prijs meer kleeft...

Conclusie

De lak is eigenlijk nog niet droog maar het is nu al zeker dat deze Peugeot 208 de té kloppen auto wordt in het segment. Het design is om duimen en vingers af te likken, de afwerking binnenin is van een hoog niveau en er is een motor voor elke klant. Verkoopkoning van deze klasse, Renault Clio, kan maar beter op zijn tellen letten...

Peugeot 208 2020 rijtest review Autofans

Specificaties

Motor

1.2 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 133 kg

Topsnelheid

208 km/u

0 tot 100 km/u

8.70 sec

CO2-uitstoot

103 g/km

Auteur: Yves
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Nidas Leo 12:49
afbeelding van Nidas Leo

"Renault is klaar met haar nieuwe 208... en dat zal je geweten hebben!"

Wie is er klaar met z'n 208 ??? :-)

Yvesw 14:05
afbeelding van Yvesw

Aangepast! ;-)

Vish 14:03
afbeelding van Vish

Renault is klaar met haar nieuwe 208... en dat zal je geweten hebben!

Autch!
(peugeot boys)

Yvesw 14:05
afbeelding van Yvesw

Ach, al die Fransen... 1 pot nat! :-p

Aangepast. ;-)

Joke Lise 13:19
afbeelding van Joke Lise

De 208 ook met 75 pk is een moie en perfecte auto,maar niet gebruiken laan correctie systemen!!!joke

User4580 11:58
afbeelding van User4580

Waarom noemt deze niet de 209? Dat is de echte vraag.

Uw reactie