Eerste test: Hyundai Kona N (2022)

Hyundai Kona N 2022

Na de i30 en de i20 giet Hyundai zijn N-sausje nu ook over een compacte crossover. De Kona N is geboren, een bommetje dat niet alleen wat hoger boven de grond ligt maar ook hoge prestaties levert dankzij zijn 280 pk sterke viercilinder turbomotor.

Sinds Albert Biermann zijn koffers pakte om München te verlaten en in Korea te gaan werken, hebben de producten van de Hyundai-Kia-groep plotseling een gezonde dosis persoonlijkheid gekregen. Onder de nieuwe, sportieve N-vlag heeft de i30 de Europese hot-hatches het nakijken gegeven, terwijl de i20 N recenter de Fiesta ST het vuur aan de schenen legde.

Hyundai Kona N 2022

Waarom ook niet ?

De komst van de Kona N was slechts een kwestie van tijd. Dus om zijn sportieve crossover te onderscheiden van zijn broers in het gamma en er stiekem toch een bommetje van te maken, heeft Hyundai niet beknibbeld op de middelen noch op de sportieve elementen. De nieuwe voorbumper heeft de nodige rode inserts en een reeks extra luchtinlaten. Minder enthousiast zijn we echter over de drie valse, Audi-achtige inkepingen boven de grille.

Hyundai Kona N 2022

Aan de zijkanten vinden we wielkastverbreders in kunststof die hem zijn SUV-uitstraling geven, al zijn ze deze keer getint in carrosseriekleur. Op alle vier de hoeken zijn bovendien 19-inch grote, lichtmetalen velgen gemonteerd. Als je de Kona kent, weet je verder dat de achterkant er normaal gezien wat uitziet alsof hij is ontworpen door verschillende mensen op verschillende tijdstippen. Voor deze N-versie ziet de achterpartij er nog wat meer gekweld uit met de toevoeging van een rood omcirkelde, maar wel echte diffuser. Tot slot is er, als knipoog naar de andere N-modellen, de dubbele spoiler met een driehoekig vormgegeven derde remlicht en, uiteraard, twee grote uitlaatpijpen.

Familiekleuren

In de cabine is het verschil met de andere Kona's vrij gemakkelijk te zien. Dat is te danken aan een hele resem specifieke elementen, te beginnen met de sportieve zetels met voorbeeldige zijdelingse steun, gemaakt van leder en alcantara. Een ander voor de hand liggend punt is het stuurwiel. Dit lijkt rechtstreeks uit de i30 N te komen en heeft dezelfde brede rand met geperforeerd leder, al zijn er wel twee programmeerbare N-bedieningselementen. Er zit ook een speciale knop op met de letters NGS. Dit is de ‘N Grin Shift’ waarmee je de beste overbrengingsverhouding kunt kiezen.

Hyundai Kona N 2022

Wat de rest betreft, vinden we zowel de goede als de slechte kanten van de Kona terug. Het interieur lijkt zoals gewoonlijk volledig te zijn gemaakt van onaantrekkelijk plastic van lage kwaliteit. Ook de binnenruimte verdient weinig lof, want de plaats op de achterbank is eerder beperkt en ook de koffer biedt slechts 361 liter aan volume. De uitrusting compenseert dan weer tot op zekere hoogte voor deze tekortkomingen, want de Kona N is een topmodel en wordt dan ook geleverd met alle opties. Dat begint bij twee 10,25-inch grote schermen en gaat door tot geventileerde stoelen en een verwarmde stuurwiel. Alleen het zonnedak is optioneel.

Vier vechtende cilinders

Laten we dan maar overgaan tot de kern van de zaak: de motor. Dat is tenslotte wat ons het meeste interesseert in deze sportieve versie. Onder de motorkap van de Kona N ligt dus de 2,0-liter viercilinder turbomotor uit de i30 N. Met 280 pk en 392 Nm koppel is hij standaard gekoppeld aan de N-DCT achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Samen brengen ze deze crossover in 5,5 seconden naar 100 km/u en gaan ze door tot 240 km/u. Dat is, ter vergelijking, een honderdste meer en 10 km/u langzamer dan zijn zustermodel.

Hyundai Kona N 2022

Gelukkig is deze sportieve crossover niet zomaar opgeblazen. In ware N-traditie werd het chassis uitgerust met een hele rist aan hulpmiddelen om het vuur onder de motorkap zo goed mogelijk te temmen. De Kona N krijgt dus adaptieve besturing en demping, een multilink-achteras en een elektronisch sperdifferentieel op de vooras.

Snauwende crossover

Met de Kona N is er geen Dr. Jekyll en Mr. Hyde. Vanaf de eerste omwentelingen van het stuurwiel zet sportiviteit de toon. De viercilinder brult luid, de besturing is goed afgesteld en het onderstel blijft stevig, en dat nog allemaal in de 'Normal'-modus. We spelen met de rijmodi en verschillende aanpassingen om ons ideaal te vinden: alles in sport, behalve de ophanging. Die zou misschien wel ideaal zijn voor het circuit, maar niet voor de ruwe Belgische wegen.

Hyundai Kona N 2022

Ondanks de lage buitentemperaturen zijn we onder de indruk van de grip van de Pirelli P Zero-banden. Dit moedigt ons aan om de auto harder te pushen en we gaan van bocht naar bocht met een glimlach op ons gezicht, vooral te danken aan de efficiëntie van het voordifferentieel bij het uitkomen van een haarspeldbocht. Meteen wordt duidelijk dat het deze Kona N niet aan persoonlijkheid ontbreekt. Hij is zeker volwassener dan de i20 N - zowel qua chassis als qua looks - en zijn motor heeft een groot koppelbereik, zijn uitlaatsysteem schreeuwt het uit bij de eerste voetbeweging en zijn precieze voorkant snijdt meedogenloos de bochten aan. Al met al is dit een pittige kleine crossover die je alleen maar kunt waarderen, vooral met het oog op de steeds klinischer wordende concurrentie. Het enige nadeel van deze ervaring is het ontbreken van een handgeschakelde versnellingsbak, maar gelukkig is die elders niet helemaal uit de N-catalogus verdwenen.

Hyundai Kona N 2022

Conclusie

Aan €40.499 staat deze nieuwe Kona N qua prijs op gelijke hoogte met de i30N met automatische transmissie, en daar staat hij wat ons betreft niet verkeerd. Ook al lijkt zijn komst een beetje opportunistisch, we moeten toegeven dat Hyundai opnieuw een gevoelige snaar bij ons heeft geraakt met een knaller van een crossover!

Specificaties

Motor

2.0-liter viercilinder turbobenzine

Vermogen

280pk

Koppel

392 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat, dubbele koppeling

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

240 km/u

Prijs basismodel

€ 40 499.00

0 tot 100 km/u

5.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Min. kofferinhoud

361 L

CO2-uitstoot

194 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws