Rijtest: DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 (2019)

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 test 2019

Vijf jaar na zijn lancering als “onafhankelijk” merk staat DS eindelijk volledig op eigen benen. Met de DS 7 Crossback als vlaggenschip, en met deze DS 3 Crossback die als B-segmenter de grote menigte moet overtuigen.

Het “premiummerk” binnen de PSA-groep kan anno 2019 dus uitpakken met een gloednieuw gamma. Een dat volledig door eigen DS-designers werd ontworpen, en dat de banden met moedermerk Citroën dus helemaal heeft doorgeknipt. Op de basiscomponenten na dan, want aandrijflijnen en platformen worden uiteraard gretig gedeeld binnen de merken van de PSA-groep.

Zo ook voor deze DS 3 Crossback. Die is volgens DS niet de opvolger van de DS 3 uit 2010, maar heeft sinds diens recente verdwijnen wel de rol van instap-DS overgenomen. Niet dat die rol betreurenswaardig is: de DS 3 Crossback was het eerste PSA-model dat het CMP-platform kreeg, dat ook dienstdoet onder de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa.

Klein maar origineel

Dat maakt dat de DS 3 Crossback onderhuids een hartstikke normale B-segmenter is van 4,12 meter lang. Een compacte crossover, zoals dat modieus heet, en dus precies wat het grote publiek wil. Of wat de constructeurs vinden dat het grote publiek wil. Dat compact vertaalt zich in een aantal mindere punten. Zoals de instap achteraan en de beschikbare ruimte op de achterbank, waarbij de stijlvin in de achterdeur het zicht van de passagiers achteraan nog eens verkleint. Ook de kofferruimte is met 350 liter matig.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 test 2019

Gelukkig – en we hadden eigenlijk niets anders verwacht – betekent “compacte crossover” bij DS op vlak van design niet hetzelfde als “eenheidsworst”. Smaak is een persoonlijke keuze, maar opvallend en apart is het ontwerp van deze DS 3 Crossback zeker wel. Temeer wanneer je aan de slag gaat met verschillende dak- en velgkleuren (niets nieuws) en dat combineert met de matrix-ledkoplampen (behoorlijk uniek in dit segment). De verzonken deurklinken zijn dan weer altijd standaard.

Wie zoekt, die vindt

Binnenin is het even slikken. DS laat op het dashboard en de middentunnel ruitvormige en hoekige patronen terugkeren, maar het duurt behoorlijk lang voor je de plaatsing en de functies van alle knoppen hebt gevonden en geleerd. De vorm primeert dus boven de functie, maar had er misschien toch meer naar mogen luisteren. De klimaatregeling achter een touchscreen, we zijn er nog steeds geen fan van.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 test 2019

Wat deze DS 3 Crossback wel mooi voor mekaar heeft, is zijn afwerking. DS wisselde in onze DS 3 Crossback Performance Line alcantara vaker af met leder en andere materialen dan in de DS 7 Crossback (hold your horses dus, collega Yves), de materialen voelen kwalitatief aan en de assemblage van het interieur zit op niveau. De premiumuitstraling die DS ambieert? Daar is het op dat vlak netjes in geslaagd.

Oude bekende

De elektrische E-Tense is natuurlijk de grootste aandachttrekker onder de motorkap, maar wij reden onze testrit met de 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk. Die driepitter is een oude bekende bij PSA-producten, en valt in de compactere modellen steeds in de smaak door zijn werklust. Alleen laat hij van zich horen wanneer je hem aanspreekt, en dan moet de (standaard) achttrapsautomaat soms even zoeken, maar bij een rustige rijstijl is de aandrijflijn vrij van kritiek.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 test 2019

Met een sprinttijd van 9,2 seconden naar 100 km/u ambieert de DS 3 Crossback geen sportprestaties, maar hij bezit wel die aangename lichtvoetigheid die van de compactere modellen uit het PSA-aanbod best prettige stuurders maken. Hij combineert een precieze voortrein met relatieve koetsrol, die natuurlijk inherent is aan zijn hoogpotige lichaamsbouw. De demping is weinig verrassend: soepel en comfortabel, al is er nog ruimte voor progressie. Zo comfortabel als de – weliswaar grotere – C5 Aircross wordt het immers niet: de DS wil wel eens nerveuzer reageren bij lagere snelheden.

Prijzen

Wat dat allemaal moet kosten? DS houdt de vanafprijs met 23.400 nog aantrekkelijk, zeker wanneer je vergelijkt met de concurrentie waaraan deze DS 3 Crossback zich wil meten: de Audi Q2 en Mini Countryman. Ook vergeleken met niet-premiumconcurrentie als, pakweg, de Kia Stonic en Opel Crossland X blijft DS op hetzelfde prijsniveau voor dezelfde motor.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 test 2019

Maar een DS 3 Crossback met de 1.2 PureTech 130 en automaat in de Performance-uitvoering die wij reden, begint al meteen bij 32.000 euro. DS schermt dan wel graag met opties en uitrusting die in het B-segment weinig tot niet gebezigd worden, zoals de matrix-ledkoplampen en zetels met massagefunctie, de uitrusting en de optielijst blijven verder wel mooi binnen wat je in dit segment mag verwachten. Gelukkig blijven de meeste opties redelijk geprijsd.

Conclusie

In de zee van crossovers en SUV’s in het B-segment duiken er af en toe kleine eilandjes op van modellen die het gelukkig net even iets anders doen. Deze DS 3 Crossback is er daar een van. Hij combineert een vertrouwde basis met een aparte stijl en een meer dan gedegen afwerking, maar zet daar weinig praktische aspecten tegenover. Rijden doet hij dan weer aangenaam en comfortabel. Blijft alleen de vraag hoe sterk het imago van de naam “DS” al staat bij het grote publiek.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 test 2019

Specificaties

Motor

1.2 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

230 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 130 kg

Topsnelheid

196 km/u

Prijs basismodel

€ 23 400.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.00 L/100km

Min. kofferinhoud

350 L

Gelijkaardige wagens

Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie