Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Joram Van Acker het over de E39 M5.
Wie me kent, weet dat iets zoals een BMW M-auto niet snel de vloer van mijn huurgarage zal betreden. Dat ligt er dan niet zozeer aan dat de gemiddelde X6 M gewoonweg niet binnen de muren van de garage in kwestie past, maar ook dat het imago van zo’n Duitse premiumraket maar moeilijk te rijmen valt met mijn onverklaarbare liefde voor alles wat tegendraads is in de autowereld. Zelfs een BMW-zonder-M is er daardoor bij mij nog niet in gekomen, al is er wel één model waarvoor ik met alle plezier mijn vooroordelen aan de kant zou schuiven. Dat is de 5 Reeks van de E39-generatie; naar mijn mening met gemak één van de knapste Bimmers ooit.
Sportief én elegant
Die auto geldt meteen ook als enige moment in de recente geschiedenis waarop ik de autozoekertjes afschuimde op zoek naar een BMW M-model — alleen maar om na een paar minuten natuurlijk mijn staart in te trekken wegens een te klein budget. De E39 5 Reeks stamt namelijk nog uit een tijdwerk waarin sportiviteit gerust kon samengaan met elegantie, en niet noodzakelijk gepaard moest gaan met teugen agressiviteit. Zo valt een bescheiden samengestelde M5 van eind de jaren ’90 maar amper te onderscheiden van gelijk welke variant met een dieseltje in het vooronder, tot je zijn 5.0-liter V8-motor de sporen geeft en er gelijk welk modern geschut mee achterlaat aan het — uiteraard verantwoord gekozen — stoplicht. Daar schuilt, volgens mij althans, het genot: dat de kenners weten met wat voor speciaals je rondrijdt, maar het in de ogen van de leek gewoon een ‘mooie auto’ is.
Die motor vormt voor mij dan wel het enige nadeel van de M5, want de E39-generatie was de eerste waarin de krachtpatser een V8-blok in het vooronder kreeg. Noem me gerust ouderwets — je zou niet de eerste zijn — maar bij een BMW past voor mij toch het beste de soundtrack van een zes-in-lijn. Daarnaast was dit ook de eerste M5 die gewoon zij aan zij met de reguliere 5 Reeks van de band rolde, wat eveneens een beetje afbreuk doet aan zijn unieke kantje. De kans is dus groter dat ik ‘gewoon’ voor een 535i zou gaan, of zelfs genoegen zou nemen met een doordeweekse 520i aangezien zelfs de kleinere blokken bij BMW vroeger zes cilinders kregen. Of misschien zeg ik dat gewoon maar om mezelf te troosten na het zien van de prijzen voor de E39 M5…
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 16 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 19 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 20 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden